Hästnos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronja016
    • August 2006
    • 220

    Hästnos?

    Någon som har personliga erfarenheter av denna fisk?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    japp, och det bästa tipset jag kan ge dig är att INTE köpa dem.

    De gömmer sig hela tiden under sanden, är extremt skygga och Omöjliga att fånga utan att tömma hela akvariet på sand.

    En av mina hade dött under sanden, när jag en dag rörde om sanden lite vid rengörning så kom allt det där skitet och giftet från den ruttnade fisken upp och blandades med akvarievattnet.

    Det är en riktigt jobbig fisk, gräver upp växterna hela tiden då de simmar in i rötterna under sanden etc etc
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • LN
      • November 2004
      • 1478

      #3
      Jupp tvärt emot Amaro så rekomenderar ja denna firre.

      Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.

      några lekbilder på sidan efter.

      En vackert annorlunda firre som funkar som pricken över i:et. En lättlektfirre vid låga nitratvärde, vid lek så är paret aggro (dock aldrig så att motståndaren är sönderslagen) mot artfränder men struntar nästen helt i andra akvarieinnevånare. Ja håller 5 vuxna i ett 375. O runt 40 st yngel/ungdjur i en 130 litare.

      Jag tycker att det är en läcker firre med ett kul beteende där både hannen o honan tuggar. Honan tuggar i 14 dagar sen överlämnar hon alla yngel till hannen som tuggar i två veckor till.
      Larry
      Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du Larry är det verkligen hästnosmalen, hästnosalgätaren dvs en karpliknande fisk som du tänker på?

        Det finns ju lite info i artrbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=50
        Själv har jag inte någon större erfarenhet av arten, men tycker nog att den inte är så där jättesvår direkt, men kan i alla fall skriva under på att de är rätt skygga.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #5
          Om det är tanganyikamalen Auchenoglanis occidentalis ni menar så brukar väl den kallas giraffnos?
          Bifogade filer
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Micke
            Om det är tanganyikamalen Auchenoglanis occidentalis ni menar så brukar väl den kallas giraffnos?
            Frågan är inlagd under "karpliknande fiskar" och dit räknas nog inte A. occidentalis

            Fast som sagt - det vore bra att få veta vilken "hästnos" du menar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              #7
              Hahh ja jo helt rätt Kjell, ja hade inte ögonen helt öppna när ja svarade på frågan

              Den sorts fisk jag kopplade ihop med frågan vart hästnosar typ Irsacae, Eretmodus, Spathodus.
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              • Ola Åhlander
                • May 2002
                • 213

                #8
                Antar att det är den här som det gäller.



                Ja, de gömmer sig mest hela tiden, oftast ligger de och spanar med bara huvudet ovanför sanden. Sanden får inte vara för vass, eftersom de silar sanden genom gälarna när de letar efter föda. Bättre då med en finare sjösten eller liknande. I naturen lever de förmodligen på dybotten, men det blir kanske inte så snyggt i akvariet...

                Kommentar

                • Ronja016
                  • August 2006
                  • 220

                  #9
                  Tack för alla svar!
                  Det är denna jag har: Acantopsis dialuzona.
                  Tyckte den såg så ball ut i affären där den for över botten o sila sanden verkade inte ett dugg skygg då.
                  Blev ett impuls köp.
                  Men nu ligger den mest under sanden, men den är inte så smart för ofta glömmer den att gräva ner sjärtfenan så man ser var den är...

                  Kommentar

                  • THE_DUDE
                    • February 2004
                    • 764

                    #10
                    hahaha rolig tråd detta, vilda gissningar!

                    tror inte mina erfarenheter är till mycket mer hjälp dock. men jag hade en sån här (eller någon av erterna) för ett tag sen och jag älskade den verkligen!
                    den va lite skygg av sig men man såg den nästan varje dag iaf. otroligt snabb när den blev rädd och grävde ner sig!
                    brukade komma fram vid matning bara man höll sig lite stilla vid karet, det såg otroligt coolt ut när först bara huvet stack fram ur sanden och sen kom hela fisken upp medans den samtidigt silade sand snabbt genom gälarna så hela kroppen ryckte, svårt att beskriva men så tog den sig fram över botten iaf.

                    jag har länge tänkt skaffa mig ett stort stimm av dessa någon gång, typ som man brukar se dom i butikerna. tror dom blir mindre skygga i grupp (?)
                    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...