Praktbotia med rom...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krickan
    • May 2008
    • 72

    Praktbotia med rom...

    Hej allihopa. Är ny på detta forum. Men söker lite hjälp om Praktbotior. Har varit i kontakt med Söder Zoo i Gävle, men de kunde tyvärr inte hjälpa till. Jag har en praktbotia med rom i sig, men vet någon hur de lägger rommen? Jag har tagit bort alla de andra fiskarterna som funnit i akvariumet, nu är det bara praktbotierna kvar. Lägger de rommen vid ytan? så jag ska ha mycket flytväxter?, eller vid botten, eller i växterna? De har spenderat det senaste månaden i en grotta som jag har, kanske i den? Någon som vet? Jo, hur lägger man upp bilder? Vill gärna visa den fina fisken....

    Tacksam för svar

    /Krickan
  • HJ-C
    • April 2008
    • 165

    #2
    Det där är ju ett projekt som kommer att få mer eller mindre oändlig uppmärksamhet om det nu skulle lyckas, men du kan ju läsa under "Odling" här:

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      det är tydligen jättevsårt, kolla in den bra länken som hj-c länkade till

      bilder kan bara gold-medlemmar lägga in men du kan ju lägga upp bilden på en annan site o länka den hit, typ www.zoonen.com
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Per/Haninge
        • January 2007
        • 285

        #4
        Ursprungligen postat av Krickan
        Hej allihopa. Är ny på detta forum. Men söker lite hjälp om Praktbotior. Har varit i kontakt med Söder Zoo i Gävle, men de kunde tyvärr inte hjälpa till. Jag har en praktbotia med rom i sig, men vet någon hur de lägger rommen? Jag har tagit bort alla de andra fiskarterna som funnit i akvariumet, nu är det bara praktbotierna kvar. Lägger de rommen vid ytan? så jag ska ha mycket flytväxter?, eller vid botten, eller i växterna? De har spenderat det senaste månaden i en grotta som jag har, kanske i den? Någon som vet? Jo, hur lägger man upp bilder? Vill gärna visa den fina fisken....

        Tacksam för svar

        /Krickan
        Kul, Grattis men hur vet du att den bär rom?
        P:B:ian och dess lek vet man väldigt lite om och den är graderad med Elitmärket i samband med odling.
        Berätta gärna mer..........
        Per/Haninge

        Kommentar

        • Krickan
          • May 2008
          • 72

          #5
          Jag kan inte med 100% säga att den har rom i sig. Men har försökt att få kontakt med mer kunnigt folk, som kan mer än vad jag kan. Var in till Söders Zoo i Gävle och de sa att den hade rom i sig. Sedan var jag i kontakt med en man i Fagerviken (Norra Uppland) som arbetat med fiskar sedan 60-talet (zoo och liknande), och han sade också att den var romfylld. Jag har haft mina i några år nu, och har väl med mina ögon kunna tyda att de lekt några gånger tidigare, då utan resultat. Nu gjorde jag rent mitt akvarium för ca 2 månader sedan, och då bytte jag allt. Har inte ändrat så mycket i mitt akvarium, utom en skillnad. Skaffade en grotta för ca 1 år sedan, som jag märkte att de fick en förkärlek för. Det enda problemet var att de inte fick vara själv därinne. Andra malar trivdes också där. Nu vid senaste rengöringen sänkte jag ner grottan mer i sanden, så att inga andra malar kommer in, utan praktbotian lade sig på sidan och simmade in. Jag har som sagt inte haft några planer på att försöka odla fiskar, utan bara för att de är vackra att se på, sedan har jag läst att de är i stort sätt omöjligt att få fram sådana i akvarium. Jag har flera olika fiskar i akvariumet. Jag har märkt att de varit betydligt mycket mera tid i grottan sedan den blev nedsänkt, så de fick vara själv i den. När honan väl tittade ut efter ett tag så var den rund och det var då jag blev intresserad,, eftersom den inte varit det tidigare. Nu har jag plockat ut alla andra fiskar så att botierna inte ska bli stressade. Sedan har jag också märkt att de numera (varken hona eller hane) vill lämna grottan på dagtid, men på nattetid är båda ute som vanligt. De är ihop hela tiden numera, tidigare har de kunnat simma ifrån varandra i akvariumet, men nu simmar de ihop. Om det nu blir något, det kommer ju bara tiden att utvisa. Jag har fotograferat dessa när de visat sig och det har blivit några bra bilder (enligt mig). Men det var därför jag ville lägga upp bilderna, så att fler kan se dessa. Jag håller er uppdaterad med vad som händer, om någon är intresserad. Ska försöka lägga in bilder på den andra sidan....så alla kan se, och kanske det finns fler som kan hjälpa mig göra bedömningen om det möjligtvis finns rom i...

          Kommentar

          • Krickan
            • May 2008
            • 72

            #6


            Bilder på min botia...fick iordning på den andra sidan...tack för tipset.

            Kommentar

            • Per/Haninge
              • January 2007
              • 285

              #7
              Spännande, ingen av mina rombärande P.B:ier har varit så feta.
              Har du någon bild där man ser den från sidan utan skugga över kroppen?
              Fortsätt gärna att rapportera.

              Glömde, vad ger du den att äta?
              Vad är det för storlek på den?
              Senast redigerad av Per/Haninge; 01 June 2008, 17:34.
              Per/Haninge

              Kommentar

              • Krickan
                • May 2008
                • 72

                #8
                Ursprungligen postat av Per/Haninge
                Spännande, ingen av mina rombärande P.B:ier har varit så feta.
                Har du någon bild där man ser den från sidan utan skugga över kroppen?
                Fortsätt gärna att rapportera.

                Glömde, vad ger du den att äta?
                Vad är det för storlek på den?


                Ska kolla om jag hittar någon till bild. Tyvärr ser man dom sällan nu så det blir färre bilder. Ger dom vanligt flingfoder varierat med frysta mygglarver. Gissar på att den är 12-13 cm. Lite mindre än vad som skriva i böckerna att de ska leka.

                Kommentar

                • Krickan
                  • May 2008
                  • 72

                  #9
                  Har lagt till ytterligare 4 bilder på min sida.



                  Vill också meddela att honon är smal nu, såg henne ikväll och då var hon likadan som hanen. Om rommen klarat sig vet jag ej, men hoppas. Annars så kommer jag att föröska igen, nu när jag vet att de leker.

                  Jo, undrar över 2 saker. Bör jag skaffa fler praktbotier med dessa nu?, så de blir ett stim? eller ska jag låta dessa sim leker ihop vara ifred. Tänkte på att det tar några år för dessa att leka, och skaffar jag då några nya så tar det ju några år till för dessa nykomlingar att leka. Den andra funderingen är att jag har låtit mina botier vara kvar i akvariumet, ska jag om honan blir rund igen, skaffa ett lekakvarium och göra som filmen om kopparbarben?

                  tacksam för svar, och jag håller er uppdaterad på vad som händer i akvariumet...

                  Kommentar

                  • Per/Haninge
                    • January 2007
                    • 285

                    #10
                    Mina honor var 12,5cm 17 och 21cm så visst går det att få en "liten" hona romstinn.
                    Helt ovetenskapligt så skulle jag få detta exemplar till att vara en hane.
                    Har du hittat någon rom?
                    Kan ha lidit av förstoppning.
                    Jag har lagt ner 100-tals timmar på att studera min grupp av botier och jag har "gissat" hyffsat när det gäller könen.
                    Försök om du kan att hitta några romkorn, det är ännu svårare att försöka sig på detta med kön när den är så uppsväld på bilderna.
                    Att den har dragit sig undan kan bero på att den varit dålig, få botier o.s.v
                    En del personer säger sig ha väldigt skygga botier men det har jag personligen aldrig upplevt.
                    Fortsätt gärna att rapportera, jättespännande.
                    Per/Haninge

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Det ser ut som en rätt liten praktbotia tycker jag och att den skulle vara romstinn är jag mycket tveksam till ärligt talat.
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Påminner lite om min tvättbrädemage...
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Krickan
                          • May 2008
                          • 72

                          #13
                          Ja, som sagt, min botia blev smal, och kan inte hitta några rom. Men döm av min förvåning när jag lyfte på grottan igen, för ca 5 minuter sedan och den är rund igen. Nu är den rund igen som den var förra gången. Kan det vara en förstoppning bara? eller bör jag pröva att stoppa i den i ett så kallat lekakvarium? Bör jag göra som med "kopparbarben"??? Några tips? Hoppas ju själv på att det är rom.

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Om du inte tagit fel på individ så är det inte ägg - det tar betydligt mer än två dagar för en fisk att bygga nya ägg.

                            Det är inte bara det att den tryckt i sig en massa mat? Botior kan äta enormt mycket om de får en chans.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              #15
                              Det är säkert så att den ätit sig stor bara, jag hade ett gäng praktbotior för några år sen och den största som var nära 20 centimetersstrecket käkade ibland så mycket så jag trodde den skulle spricka.

                              Snodde malarnas zuchini och mumsade i sig en skiva som var 3 cm tjock själv
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...