grotta till Kuhlii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    grotta till Kuhlii?

    Ni som har kuhlii-ålar, vad har ni gjort för gömställen och grottor till dem?


    Hur fin måste sanden vara för att de ska trivas? jag tycker att det är svårt att få tag i riktigt fin sand.

    Andra bra tips för att de ska trivas riktigt bra?

    Jo, jag har läst artbeskrivningen men vill veta mer och personliga erfarenheter är intresantare!
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Döda ek- eller boklöv.

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Döda ek- eller boklöv.

      som gömställen?
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Skrovliga trädrötter är också en favvo att ligga under.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Jag har precis "byggt" en grotta till mina ålar under en hörnmodul, ungefär som en bunker... Dvs grottan är under grusnivå och ålarna kommer in genom en liten öppning i taket. Är gjord av filtermatta och då den är vid rutan så har man full insyn. Ålarna släpptes i akvariet idag och de simmade dit direkt och gjorde sej hemmastadda! Det är kul att kunna se vad de har för sej när de tror att de har gömt sej...
          /Erika

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ursprungligen postat av linda.n
            som gömställen?
            Ja, många Pangio-arter lever i det som kallas "leaf litter" i naturen. Har man ett lager löv på 3-4 cm finns det så mycket gömställen att fiskarna blir tryggare och visar sig mera.

            Kommentar

            • Gizmogirlie
              • April 2008
              • 71

              #7
              Mina gillar mangrove roten, att ligga under den e härligt..
              Gällande sanden så ska den vara så fin att de kan ta sej under den..
              Klart man ska ha det dom trivs mest i men måste bara inflika med att jag hade en kuhlii i 9 år som bodde med vanlig stengrus eller vad det kallas.. den tog sej även under det.. o gammal blev den..

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Javisstja: man ska helst ha större grupper. Den vanligaste arten i handeln, Pangio kuhlii, (mörka sadelfläckar på laxrosa botten och ett mörkt band på den främre delen av stjärtfenan) leker vid ytan, så vill man få yngel så bör man ha rejält med flytväxter.

                Kommentar

                • splatt
                  • January 2008
                  • 59

                  #9
                  enligt mig behöver man inte göra nåra speciella gömmställen åt dem. Dom hittar nog egna gömmställen lite här och där..
                  otroligt rolig fisk

                  Kommentar

                  • linda.n
                    • March 2008
                    • 459

                    #10
                    Åh tack för alla svar!

                    Jag har två, kan tänkas att de vill vara fler? Jag vill gärna ha en anledning att skaffa några till. Den ena ser lite blek och orolig ut, därav min fråga. Jag tror jag måste ha bättre gömställen för den började så här när vi tog ur växter och "rörde om" för ngn vecka sen. (pga att vi skulle fånga in en annan fisk, som var snabb som blixten)

                    mangroveroten är upptagen av en stor ancistrus och den delar han inte med någon

                    Nu ska jag fundera ut något riktigt bra åt dem. Den där grottan som man kan se in i lät kul!
                    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av linda.n
                      Åh tack för alla svar!

                      Jag har två, kan tänkas att de vill vara fler? Jag vill gärna ha en anledning att skaffa några till. Den ena ser lite blek och orolig ut, därav min fråga. Jag tror jag måste ha bättre gömställen för den började så här när vi tog ur växter och "rörde om" för ngn vecka sen. (pga att vi skulle fånga in en annan fisk, som var snabb som blixten)

                      mangroveroten är upptagen av en stor ancistrus och den delar han inte med någon

                      Nu ska jag fundera ut något riktigt bra åt dem. Den där grottan som man kan se in i lät kul!
                      Jag vet att det står i artbeskrivningen härinne att de trivs ensamma, men jag tycker det är fel. När jag har haft kuhlis, så har jag alltid haft flera. De har ofta legat och gonat sig i stora bunkar tillsammans, så jag tycker inte det stämmer alls. Så jag tycker att du gärna kan köpa flera, gärna så att de blir fem-sex st totalt.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Tamarind
                        • February 2008
                        • 482

                        #12
                        Jag instämmer helt med föregående talare! Jag hade två stycken från början, de var ALDRIG framme på dagen och var bleka och allmänt hängiga. Köpte fem till, och genast började de kvickna till och moffa runt lite försiktigt runt sina gömställen. Nu har jag 11 stycken som är pigga, aktiva, som genast kommer fram när det vankas mat och som simmar tillsammans i filterutblåset. Nu har jag ju precis skaffat större kar, så det blir nog 10 till om några veckor. Ju fler, desto gladare, verkar det som!

                        Kommentar

                        • linda.n
                          • March 2008
                          • 459

                          #13
                          det får bli så! synd bara att det finns så mycket fisk som jag vill ha så många av

                          de var redan igår lite gladare när jag byggde upp stora stenar innen i en javamossa-cocosnöt.
                          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                          Kommentar

                          Arbetssätt...