Är Gräskarp lösningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faxeizzi
    • February 2007
    • 7

    Är Gräskarp lösningen?

    Jag är en lycklig man.
    Jag har nämligen sedan ett år tillbaka ett 700 liters malawikar inbyggt i vardagsrumsväggen samt sedan sekelskiftet 8 kubikmeter damm i trädgården.

    I denna damm går idag 6 st guldid om ca 2 kg styck, 2 st stör 50-70 cm, 3 st 30 cm koi samt 5 st små koi + 1 st gräskarp om ca 25 cm, dessutom så har nämda idar ynglat av sig ca 10 st överlevande individer. Invånarna bor i dammen året runt.

    Nu handlar detta inlägg inte om mig utan om en annan lycklig man nämligen min kusin Mats och hans stora naturdamm.
    För ett par år sedan blev han ägare till en gård i Skåne. På tomten finns en 400 kubikmeter stor naturdamm. Snacka om lycka!
    Det finns inte något riktigt in eller utflöde i "sjön" utan omkringliggande marker leder ner regnvatten till dammen.

    Min fråga till er bästa cyberprofessorer är om det är Gräskarp han ska skaffa för att komma till rätta med det algproblem han påstår sig ha?

    Var får man i så fall tag i Gräskarp? Hur många ska han ha? Andra fiskar som kan leda till mindre växtlighet? (musslor?, kräftor?)
    Bästa Hälsningar
    Magnus från Lund
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2

    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Gräskarpen är en växtätare ingen algätare, har för mig att rudor äter alger men mins inte om det är damm eller sjövarianten, tja o så vill fikeriverket/länsstyrelsen ha en liten anmälan om fisk isättningen. osäeker på om det kräv tillstånd för det men allt finns på länsstyrelsens hemsida. Musslor filtrera vatten så de är kanske en bra lösning för alg bekymret men vet inte vilken art som är bäst men googla på dammuslor , de finns vilda i flera svenska sjöar .
      Senast redigerad av Mick13; 10 June 2008, 00:29.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      Arbetssätt...