Mata dom så dör dom! Ha! Skitprat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kent001
    • April 2008
    • 58

    Mata dom så dör dom! Ha! Skitprat!

    De hemsidor, litteratur etc som finns om trädgårdsdammar kan skilja sig en hel del i fråga om råd och anvisningar. En sak är man dock överens om:
    Om du matar fiskarna när vattentemperaturen understiger tio grader så dör dom! Är det verkligen så? Eller är påståendet bara en vandringssägnen som upprepats så många gånger att den till sist blivit en vetenskaplig sanning? Var finns beläggen för påståendet? Finns det några trovärdiga vetenskapliga rön som bekräftar påståendet om tiogradersgränsen?

    I vår har jag har suttit på fjollbänken och matat mina 300 guldfiskar, mina få koi samt ett okänt antal fjolårsyngel (minst hundra). Temperaturen har ofta understigit den heliga tiogradersgränsen. Inte tusan har några fiskar dött! Inte en enda!

    Med tanke på antalet fiskar så borde resultat vara någorlunda statistiskt säkerställt. Pratet om tiogradersgräns, död och elände är bara...skitprat! Eller?
    Ha det gott i vårvärmen
    Kent
    www.bystan.se
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    De dör inte på en gång men de kanske inte smälter fodret och det kan ruttna i tarmen så de dör.
    Om det är 10 grader i vattnet och vattentempen sjunker är risken större.
    Om du läser på så hittar du foder som är lättsmällt i lägre temperaturer.
    Att inte mata vid under 10 grader är en försiktighet för den som är rädd om sina fiskar.
    De tillgodogör sig också fodret dåligt vid låg temp.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      #3
      Ursprungligen postat av kent001
      De hemsidor, litteratur etc som finns om trädgårdsdammar kan skilja sig en hel del i fråga om råd och anvisningar. En sak är man dock överens om:
      Om du matar fiskarna när vattentemperaturen understiger tio grader så dör dom! Är det verkligen så? Eller är påståendet bara en vandringssägnen som upprepats så många gånger att den till sist blivit en vetenskaplig sanning? Var finns beläggen för påståendet? Finns det några trovärdiga vetenskapliga rön som bekräftar påståendet om tiogradersgränsen?

      I vår har jag har suttit på fjollbänken och matat mina 300 guldfiskar, mina få koi samt ett okänt antal fjolårsyngel (minst hundra). Temperaturen har ofta understigit den heliga tiogradersgränsen. Inte tusan har några fiskar dött! Inte en enda!

      Med tanke på antalet fiskar så borde resultat vara någorlunda statistiskt säkerställt. Pratet om tiogradersgräns, död och elände är bara...skitprat! Eller?
      Ha det gott i vårvärmen
      Kent
      www.bystan.se

      - Undrar jag om det inte är så här enkelt. De allra flesta svenska insjöfiskar minskar sitt intag av föda under vintern. Då vattnets temperatur faller ned mot +4grader stannar kroppens funktioner upp och går på sparlåga.

      Abborrar äter ingenting (eller väldigt lite) under denna period. Skulle man då utfodra dessa abborrar med något riktigt smaskigt (som de inte behöver simma/jaga) är nog risken stor att de äter "för mycket" och inte klarar av att smälta/förbränna maten.
      Senast redigerad av Klinten; 27 April 2008, 07:57.
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • kent001
        • April 2008
        • 58

        #4
        Tack för ditt svar! Du har säker rätt m-e-n det finns en hake. Jag har matat mina fiskar på det här sättet under flera år utan att dom har dött. Konstigt! Guldfiskar är ju kallvattenlevande och borde då vara anpassade till att inta föda som vilken mört som helst. Att de sedan är "förädlade" sedan många, många generationer tillbaka behöver inte betyda att de mest grundläggande funktionerna förändras. Dessutom så kanske det vore bra att de minst anpassade (till att äta i kallt vatten) slogs ut så att vi får en stam med härdiga guldfiskar som passar ett svenskt klimat. Elementär darwinism. Eller...?
        PS
        Undrar fortfarande: Var finns dokumentationen att fiskarna dör när dom utfodras i kallt vatten?

        Kommentar

        • kent001
          • April 2008
          • 58

          #5
          Jo, det är säkert som du säger. När vattnet blir kallt så minskar aptiten. Det gäller ju också mina fiskar. Är det alltför kallt i vattnet så äter dom inte alls. Men vid en temperatur upp mot 7-8 grader så börjar dom äta. Inte mycket men dom äter! Och överlever. Jag har svårt att se att en fisk som är anpassad att klara en lång och mörk period under isen inte fungerar som en aborre när det gäller födointag. Återigen: Var finns rönen om att guldfiskar dör om man matar dom i för kallt vatten? Och varför överlever mina fiskar?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Risken är störst om det blir 5-6 grader i vattnet en tid sedan de ätit.
            Jag matar inte mina Koi under 12 grader.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Jo, det är olika för olika fiskar..De är som människor ^^ Dina verkar ha vänt sig

              Kommentar

              Arbetssätt...