Vildform av Guldfisk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Vildform av Guldfisk ?

    Hubba !

    En ren intressefråga.

    Det pratas om vildformer när det gäller alla andra fiskar, ciklider, tetror, malar, etc etc.

    Finns det någon vildform av guldfisken någonstans ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja visst, i nästan hela världen vid det här laget. Förvildade guldfisk-populationer går snabb tillbaka till det här:



    Vilda guldfiskar är mycket lika sin nära släkting rudan, som de också hybridiserar med. Faktiskt så till den grad att i stora delar av europa finns inte längre "ren-artig" ruda kvar, utan bara guldfiskhybrider.
    Ursprungligen kommer guldfisken ifrån Kina.
    Senast redigerad av Azur; 04 April 2008, 09:21.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Enligt vissa slall tydligen silverrudan vara guldfiskens stamfar
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Åh fasen där ser man.

        Originalet ser ju bättre ut än de som normalt simmar i dammarna.....
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Enligt vissa slall tydligen silverrudan vara guldfiskens stamfar
          Ja, rysk genetisk forskning från 80-talet - jag är skeptisk.

          Gibelio finns inte i Kina, jag har svårt att förstå hur en alldaglig art från Polen och västra Ryssland skulle ha blivit domesticerad guldfisk i Kina - särskilt som de har den identiskt lika Carassius auratus i kina redan. Jag skulle mycket hellre tro att gibelio är resultatet tama guldfiskar utsläppta under medeltiden, eventuellt också hybridisering med ruda.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Ja, rysk genetisk forskning från 80-talet - jag är skeptisk.

            Gibelio finns inte i Kina, jag har svårt att förstå hur en alldaglig art från Polen och västra Ryssland skulle ha blivit domesticerad guldfisk i Kina - särskilt som de har den identiskt lika Carassius auratus i kina redan. Jag skulle mycket hellre tro att gibelio är resultatet tama guldfiskar utsläppta under medeltiden, eventuellt också hybridisering med ruda.

            säg inte det, mongolerna kom ända fram till polen på 1200 talet.........

            kan ha haft ett par med sig hem.......kanske inte....
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Grejen är just att om gibelio hybridiserar med ruda - och det gör den säkert - så kommer gibelio i en genetisk studie automatiskt att verka vara ursprungligare än en "renartig" guldfisk. Dvs det kommer att verka som om gibelio är förfader till den renartiga guldfisken även om det är helt tvärtom.
              Och jag är rätt säker på att man i 80-talets sovjet hade väldigt dålig koll på den sortens komplikationer.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Intressant Intressant

                Kommentar

                Arbetssätt...