Anfalen av ett tigerbarb-stim!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Anfalen av ett tigerbarb-stim!

    Hahaha!
    Jag måste bara dela med mig av dethär roliga som hände mig för en sekund sedan!

    Jag var nere i akvariet och klippte av lite dåliga blad på mina växter då jag plötsligt blev anfallen av ett stim med 15 tigerbarber.

    de simmade in i handen på mig och runt överallt och bet mig på fingrarna och i handlfatan och handryggen och underarmen!

    Jag skrattade högt och hjärtligt!

    Tigerbarb: coolaste fisken, hands down!
    Senast redigerad av Grodlund; 31 March 2008, 20:45.
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    haha, låter skitkul ju, de kanske lagt rom och vaktar området eller nått?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Njaä ja tror inte de.
      De verkar mestadels vilja bita och nafsa och gnaga på allting.

      Släppte ner några gurkbitar på en gaffel igår.
      De var ungefär lika många tigrar som käkade på själva gaffeln som på gurkan

      Sen testade jag igen att doppa ner hela armen.
      Efter ett tag hade jag både Tigerbarber och Siamesiska Algätare som nafsade på mig.

      Undrar om dom stackarna svälter eller om jag bara smakar väldigt gott?

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ha ha... Snacka om fiskarnas terriers!!!

        Minipirayor...

        Min väninna pekade ut dem i affären och tyckte att jag skulle köpa sådana... Nä, aldrig sa jag.. De kommer att jaga allt jag har i mitt kar inkl den onde Eldstjärten... Lr kanske inte han e ju inte sann heller..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Det är en osanning utan dess like.
          Tror jag.
          Nu har jag bara haft fiskarna i ca två månader.

          men ser man till fiskens behov så tror jag inte det är några problem.
          Läser man på lite om tigerbarber så inser man snart att de flesta är överrrens att 6-8 är gränsen för hur litet ett tigerstim kan vara.

          Jag sejfade och köpte 15 tigrar (kommer nog utöka stimmet lite till) och de har varken bråkat med räkorna (som alla trodde), siamesiska algätarna, eldstjärten eller Ancistrusarna.

          Dom är väldigt nyfikna och kan vara lite påträngande de första 30 minuterna om de kommer nykomlingar i akvariet - men annars e dom bara snälla och goa

          Tigerbarber åt folket!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Grodlund
            Det är en osanning utan dess like.
            Tror jag.
            Nu har jag bara haft fiskarna i ca två månader.

            men ser man till fiskens behov så tror jag inte det är några problem.
            Läser man på lite om tigerbarber så inser man snart att de flesta är överrrens att 6-8 är gränsen för hur litet ett tigerstim kan vara.

            Jag sejfade och köpte 15 tigrar (kommer nog utöka stimmet lite till) och de har varken bråkat med räkorna (som alla trodde), siamesiska algätarna, eldstjärten eller Ancistrusarna.

            Dom är väldigt nyfikna och kan vara lite påträngande de första 30 minuterna om de kommer nykomlingar i akvariet - men annars e dom bara snälla och goa

            Tigerbarber åt folket!
            Ja, så länge man inte har långa frestande fenor.. Då är det kört...
            Mina firrar smakar på mig också när jag har armarna i karet..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Yep.
              Apropå det!
              Jag gillar Guramis mer och mer.
              de passar in i min Semi-Asienbiotop också.

              men det sägs ju att barber mer än gärna trakasserar guramis och biter i ders antenner ;]
              Finns de inga Guramis med mindre eller inga antenner alls?

              Kanske nån lite tuffare sort med som inte blir stressad av ett gäng med tigrar som hela tiden är i full rörelse?

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                När jag var grabb så hade vi en grävd "badpool" på landet med en kort grävd kanal till havet (Östhammarsområdet) och en hemmagjord liten sandstrand. I vattnet bodde det massor av tama mörtar som kom och "pussade" oss över hela kroppen när vi badade!!! Låter kanske lite småpervigt... men som oskyldiga barn tyckte vi att det bara var kul. När det någon gång kom in en gädda så försvann mörten blixtsnabbt i säkerhet. Det gällde verkligen att inte bada utan badbyxor! Där grundlades mitt fiskintresse!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #9
                  Ursprungligen postat av Grodlund
                  Yep.
                  Apropå det!
                  Jag gillar Guramis mer och mer.
                  de passar in i min Semi-Asienbiotop också.

                  men det sägs ju att barber mer än gärna trakasserar guramis och biter i ders antenner ;]
                  Finns de inga Guramis med mindre eller inga antenner alls?

                  Kanske nån lite tuffare sort med som inte blir stressad av ett gäng med tigrar som hela tiden är i full rörelse?
                  Jag har haft svart makropod, Betta edithae och honungsgurami tillsammans med mina pandabarber (också tuffa och "elaka") jag hade förut. Det fungerade fint. Mycket växter i ytregionen och lite tjocka växtsnår så går det säkert att ha guramis med tigerbarberna också.
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #10
                    Ursäkta att jag bumpar upp en lite äldre tråd men måste få skriva det här:

                    Tigerbarben är nog den roligaste fisk jag har haft att göra med. Första timmen de var i akvariet simmade de väldigt stressat upp och ner längst ena hörnet. Sen när de lugnat ned sig så började de genast bråka med varandra om revir, mun mot mun snurrade de runt och ändrade färg. Skitcoolt att kolla på

                    Nu en vecka efter de sattes i så jagar alfahannen runt alla andra då och då, förmodligne för att visa att han är bossen. Har ett stim på 10st så det är inte att de är för få (Ska ha 5-10 till)

                    Igår när jag skulle fixa till en planta i akvariet så samlades ALLA tigerbarber runt min arm och började bita på mig! Höll på att falla omkull av skratt, verkligen grabbarna grus

                    Tigerbarber är något att rekommendera, ni kommer inte ångra er!

                    Kommentar

                    • cecilienne
                      • February 2007
                      • 282

                      #11
                      Jag har oxå precis skaffat tigerbarber. Ett gäng på 9 st i ett 200-liters akvarium. Hoppas att det blir bra. De går just nu med platys bara, och jag funderar just nu på vad som kan tänkas passa mer i akvariet. Skulle gärna vilja a en stimfisk till. Men jag älskar verkligen tigerbarberna. De har inte gett sig på platysarna iaf. De är pigga och "med" hela tiden, och det är så roligt att mata dem. Då blir de helvilda. Rekommenderar (än så länge) denna vackra och personliga fisk.

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #12
                        Tigerbarber rulez!
                        Skaffa fler istället för en stimfisk till - känns som man aldrig kan ha för många
                        Jag ska snart ge min tigerbarbsodling ett försökt till!

                        (Visst e de kul när dom nafsar i en?)

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #13
                          Jag hittade en död tigerbarb idag
                          det gör lika ont varje gång!

                          nu e ja skit nojjig!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...