Slöjstjärt, scalarer och äppelsnäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heto85
    • March 2008
    • 3

    Slöjstjärt, scalarer och äppelsnäckor?

    Köpte nyligen ett 200L akvarium ädr jag fick med två ganska stora scalarer.
    Lade även i en väns två slöjstjärtar, då jag tyckte det var så synd om de. (Hon hade dem i en liten rund skål).
    Har även 2 äppelsnäckor som jag köpte för ett tag sen, men de är i ett annat kar då jag inte riktigt vågar släppa in de i 200L karet..
    Vet ni ifall man kan ha de med slöjstärt och scalare, eller slutar de som mat?
    Hittar knappt någon info på nätet, har letat som en galning!
    Tacksam för svar!
    (Scalarerna och slöjstjärtarna verkar trivas bra ihop).
    Mvh
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Bra att du fick bort slöjstjärtarna från skålen!

    Temperaturomfånget som skalarer trivs i är nog i högsta laget för slöjstjärtarna, mitt råd är att ha dem i seperata kar där du kan ha vattenvärden som speglar respektive arts behov.

    Äppelsnäckorna ska nog inte ha några som helst problem att gå ihop med någon av arterna, men håll koll på dem i början för säkerhets skull.

    Kommentar

    • heto85
      • March 2008
      • 3

      #3
      hej

      Tack för svaret!
      Vatten temp. ligger just nu på ca 25 grader, är det dåligt för slöjstjärt?
      De är hur pigga som helst i vattnet,
      har nämligen bara ett liten akv. (ca: 30 l) som jag har äppelsnäckorna i för tillfället. Känns lite taskigt att lägga fiskarna i nåt så litet?
      Har ett litet dilemma

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ursprungligen postat av heto85
        Tack för svaret!
        Vatten temp. ligger just nu på ca 25 grader, är det dåligt för slöjstjärt?
        De är hur pigga som helst i vattnet,
        Upp till 25 grader är ok
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • daemon
          • February 2007
          • 75

          #5
          Hejsan : )
          Jag har själv haft scalarer ihop med äppelsnäckor.
          Det funka utmärkt.
          Men jag vet Att ciklid Oscar inte funkar med äppelsnäckor.

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Det funkar la

            Kommentar

            • Schumi
              • April 2007
              • 298

              #7
              Mina erfarenheter om scalar med slöjstjärtar är att scalarer äter på slöjstjärtarnas slöjor så dom dör.
              Formel 1 är livet

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Om scalarerna bildar par och leker, så får nog slöjstjärtarna problem, deras framavlade missbildningar (krum rygg, dubbla stjärtfenor) gör dem till dåliga simmare, och de lär få svårt att komma undan ett scalarepar som vaktar revir och ägg/yngel.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • heto85
                  • March 2008
                  • 3

                  #9
                  Hej, mina scalare är jätte"snälla" De försöker undvika guldfiskarna (slöjstjärt) så gott det går och simmar gärna lungt runt i akvariet och stannar bakom växterna. Jag vet dock inte om de är hona och hane eller om de lekt innan.
                  När jag släpper ner en maltablett, äter slöjstjärten glatt av den medan scalarerna endast vågar komma nära och "kolla" på och vänta tills guldisarna ätit klart för att sedan själva smaka..Mina scalarer är väldigt blygsamma, som sagt fick jag de me akvariet men jag trodde att de skulle vara mer aggressiva än va de är. Vill egentligen lägga i mer fisk i akvariet, eftersom jag har 4 fiskar (inte så värst stora) på en 200L akvarium. Vet bara inte om jag ska satsa på scalarer eller guldisar. Vill inte att det ska bli problem för den ena arten..

                  Kommentar

                  • Solo
                    • December 2003
                    • 142

                    #10
                    Den egentligen ganska låga temperatur som slöjstjärtarna vill ha passa inte äppelsnäckorna. Annars är temperamentet sällan något problem mellan slöj/äpplen eller äpplen/scalar.
                    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...