Siamesisk algätare misstänkt mördare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoBoo
    • May 2003
    • 88

    Siamesisk algätare misstänkt mördare

    Hej, jag har två siamesiska algätare och de har växt till sig och den största är upp emot 12 cm. Allt har fungerat jättebra tills två dagar sedan. Jag hade köpt nya växter och möblerade om i karet, efter 2-3 dagar hittade jag min ena guppyhane död under en växt, han hade inte visat några tecken på sjukdom utan var pigg och alert som vanligt. Han låg uppochner på botten och hans stjärtfena var söndersliten.

    Mina invånare i karet är 2 skäggmunsmalar, 2 guppyhanar och 2 algätare.

    Jag visste inte vad jag skulle tro, men det är bara siameserna som är kapabla till nått sådant. Plus att ena malen och bett på sina fenor. Idag hittade jag min andra guppyhane på exakt samma ställe också uppochner med söndersliten stjärtfena. Bara dagen efter den andra.
    Vad är det som händer?

    Kan det vara siameserna, när jag matar dem så märkte jag att guppyhanen inte tog någon mat och när han försökte bet de honom i fenorna. Allt är väldigt mystiskt och jag tvivlar på att det är någon sjukdom när de inte visat någon som helst symptom.

    Jag läste om vad ni har sagt om siameserna och nästan alla hade positiva referenser och det som var negativt var att de kan vara aggressiva mot sin egen art. Men mina är jättesnälla emot varandra...

    Vad tror ni?

    MvH / Johanna
    Senast redigerad av JoBoo; 26 March 2008, 08:28.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=137446
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag har oxå en Siames ihop med Guppy, men har inte sett någon antydan till aressivitet än iaf. Jag tror ändå att det är Siameserna som varit i farten då de kan bli agressiva mot andra fiskar när de blir äldre. Ska du ha Guppy igen får du omplacera Siameserna.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      De kan kanske vara den andra hanen också?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        De kan kanske vara den andra hanen också?
        Hmmm.... Båda hannarna är ju döda
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Allt är möjligt, men om det verkligen är siamesiska algätare är det nog troligast att du har nån sjukdom eller dålig vattenkvalitet i karet, och att fiskarna hamnar där de hamnar pga strömmen i akvariet.
          När fiskar som algätare dödar fisk så brukar det ta lång tid. De jagar runt fiskarna, fiskarna får slitna fenor, tillbringar dagar eller veckor med att gömma sig, oftast uppe vid ytan, och till slut dör de av stress och svält. Man märker kort sagt när fiskar dör pga att en annan fisk är aggressiv, det är ingenting som händer hux flux en natt.

          Att fiskarna är skadade när du hittar dem betyder ingenting - nästan alla fiskar älskar att äta på döda fiskar.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...