Kardinalfisk, vilken temp funkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Kardinalfisk, vilken temp funkar?

    Läste här på zoopet att denna fisk ska ha högst 23 grader. Hur skulle den trivas i 25? Någon som har erfarenhet av den?
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Funkar med den tempen oxå
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Absolut!

      Mina går ju på 26 grader till och med !

      MVH

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Den har inga problem med någon temperatur mellan 20 och 30 grader. Optimal odlingstemperatur för den är 25-27 grader.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Hurdygurdy
          • February 2007
          • 37

          #5
          Jag har 28 grader och mina mår alldeles förträffligt.

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #6
            Kallvattensfiskar klarar oftast av de flesta temperaturer från 0 - 30 men guldfiskar klarar sig oftast till 23 grader.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag saxar ur "Temperaturpräferenzen und -limiten von Fischarten Schweizerischer
              Fliessgewässer" (Temperaturpreferenser och -gränser för fiskarter ur Schweiziska strömmande vatten)

              "Goldfisch (Carassius gibelio) *
              Eier: Goldfischeier sterben bei Temperaturen über 28 °C (Elliott 1981).
              Adulte: Der Optimumsbereich liegt zwischen 16 und 30 °C. Der untere kritische
              Bereich fängt bei 17 °C an, der obere bei 27 °C (Elliott 1981). Das CTMax
              befindet sich bei 36 °C (Beitinger et al. 2000).

              Dvs

              "Ägg: Guldfiskägg dör vid temperaturer över 28 grader.
              Vuxna: Det optimala temperaturintervallet är mellan 16 och 30 grader. Undre kritisk gräns är 17 grader, övre kritisk gräns är 27 grader (temperatur där fisken först börjar visa temperaturstress, t.ex. slutar äta /Azur anm.). CTmax ligger vid 36 grader (dvs om fisken långvarigt hålls vid den temperaturen börjar de dö /Azur anm.)"
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...