Dvärgbotior - intressant beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Dvärgbotior - intressant beteende

    Utökade för ett par veckor sen mitt dvärgbotia-stim med 3 individer (så nu är de är 12). Sen dess har jag observerat hur en av dessa tre - som är betydligt smalare än de andra - ibland simmar upp och småtrakasserar guramisarna genom att bita på deras fenor. Guramisarna blir tydligt irriterade och jagar bort botian eller flyttar på sig.

    Undrar varför h*n håller på så?? Kan det vara så att h*n har fått för lite mat tidigare och är stressad och rastlös?

    Hur som helst, för en stund sen såg jag hur h*n höll på som vanligt, men då kom en av de andra botiorna och jagade ner honom/henne mot botten och bort från guramisarna, precis som om h*n sagt "lägg av med det, låt dem vara!" Detta gjorde h*n upprepade gånger och jag tyckte det var riktigt charmigt och intressant

    Men varför tror ni att den magra botian håller på så där? Tror ni h*n kommer att lugna ner sig?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ingen som tycker att det är coolt? Eller som vet varför den magra botian beter sig som h*n gör?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Han är klart stressad.
      Förmodligen kommer han lugna ner sig, men jag hade lämnat han vidare.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Fast vart skulle h*n flytta? Nä, det känns verkligen inte så allvarligt att det är läge att göra mig av med honom/henne. Guramisarna verkar bara lite smått irriterade och de klarar av att säga ifrån. Men jag undrar hur länge h*n ska hålla på så.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Det där stressbeteendet brukar sitta i, i ca 1månad.
          Men jag är vis av egen erfarenhet att de som har ett agressivt beteende oftast behåller det.
          Men om du tycker att Guramisarna klarar av att säga i från så är det ju en helt annan sak.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ja jag tycker faktiskt att de tar det ganska coolt. Och "botiajäveln" har inte bott hos mig i en månad än
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...