Nyår+guldfisk=?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    Nyår+guldfisk=?

    Hej skulle köpa ett par guldfiskar häromdagen men det fanns inga att få tag i ,tjejen i den sista zoo affären jag ringde till sa han det var på grund av att Iranier o persier firar nyår nu och att dom då köper guldfiskar som tokiga! Någon som vet varför? har frågat dom i min närhet men ingen har en aning om vad guldfskarna har med deras nyårsfirande att göra.Ingen viktig fråga kanske men haade varit kul att veta varför.
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Google är din vän. Guldfisken skall tydligen symbolisera livet.

    "Det sägs att i samma ögonblick som det nya året börjar, kommer den lilla guldfisken i skålen att sluta simma och bli blickstill för ett ögonblick!"

    Gott nytt djurplågar-år. För alla vet väl vad som händer med den lilla fisken i den lilla dödsskålen den blivit förpassad till?

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
      Google är din vän. Guldfisken skall tydligen symbolisera livet.

      "Det sägs att i samma ögonblick som det nya året börjar, kommer den lilla guldfisken i skålen att sluta simma och bli blickstill för ett ögonblick!"

      Gott nytt djurplågar-år. För alla vet väl vad som händer med den lilla fisken i den lilla dödsskålen den blivit förpassad till?

      //C
      Symbolisera livet? Inte guldfiskarnas liv, då uppenbarligen. Den slutar nog inte bara simma för ett ögonblick. Tja, djur får ju lida för så många andra av människans påhitt...
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Robin_Hedstrom
        • January 2005
        • 1818

        #4
        Väldigt många behåller guldfisken i ett akvarium efter det infirade nyåret, och återanvänder samma fisk. Det behöver inte nödvändigtvis vara fråga om djurplågeri.
        /Robin Hedström
        http://www.robinhedstrom.se/

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det här var väl uppe för ett eller två år sedan.
          Och mot slutet av den diskussionen föreslogs väl att man borde starta uthyrning av guldfisk för detta evenemang...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...