Zebradanio stimfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stpe04
    • February 2008
    • 32

    Zebradanio stimfisk?

    Har precis börjat fylla på med fisk efter att ha haft en uppstartsperiod.
    Köpte 6 st zebradanio och 6 st leoparddanio.
    Då det i grunden är samma fisk hoppades jag att dom kunde gå i stim tillsammans och då jag frågade i affären sa dom att visst kommer det att funka.
    Kan dock inte se något som helst stimbeteende förutom att alla samlas vid matning. All övrig tid sprider sig samtliga över hela akvariet.
    Tycker att dom är väldigt vackra och trevliga men skulle gärna se att dom samlade ihop sig större delen av tiden. Blir lite rörigt annars.
    Kommer dom att samla ihop sig när det kommer i fler fiskar??
    Behövs det en fisk som uppfattas som hotande för att dom ska stimma??
    Vill givetvis inte att dom ska vara hotade.
    Vilka fiskar skulle i så fall kunna fungera för detta??
    Mvh
    Stefan
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Ursprungligen postat av stpe04
    Behövs det en fisk som uppfattas som hotande för att dom ska stimma??
    Vill givetvis inte att dom ska vara hotade.
    Vilka fiskar skulle i så fall kunna fungera för detta??
    1. Ja, för många fiskarter är det så. Dessutom är ju ett akvarium oftast så litet att man inte ser "stimmet" eftersom det kan vara "större" än akvariet.
    2. Att stimfiskar inte går i ett tätt stim är ju ett tecken på att dom slappnar av och mår bra. Om du flyttar dem till ett annat akvarium så brukar dom hålla ihop i ett stim (om dom inte är alldeles vettskrämda - för då trycker dom bara på botten) tills dom inser att det inte finns några faror.
    3. Fiskar som äter zebrafisk. Naturliga predatorer är ormhuvudsfiskar, Xenentodon (en slags näbbgädda), med flera. Släpper du i nån av dem så har du snart inga andra fiskar.Jag lovar inte att det fungerar, men du kan ju pröva med en modell av en långsmal fisk fastsatt på en lång ståltråd. För den ryckigt framåt framför frontrutan och se om dom reagerar....

    Kommentar

    • stpe04
      • February 2008
      • 32

      #3
      Tack för svaret!!
      1. Då är nog mitt akvarium (200l) så pass litet att dom anser sig vara ett stim även om jag inte riktigt uppfattar det så.
      2. Fint att dom mår bra.
      3. Min avsikt var absolut inte att dom skulle ätas upp, vill heller inte att dom ständigt ska vara vettskrämda.

      Får bli så att dom får stimma runt på sitt sätt så får jag njuta av att dom är väldigt vackra och roliga då dom är rätt livliga.
      Mvh
      Stefan

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Jag tror att dina fiskar kommer stimma mer om du släpper i någon annan fisk, men jag tycker du ska vänta till akvariet är ingånget

        Vilken fisk du ska ha är ju förståss en smaksak, men ta ett par veckor på dig att välja så hinner akvariet gå in sig
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        Arbetssätt...