vattenbyte / praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elis02
    • November 2007
    • 8

    vattenbyte / praktbotia

    Vad jag har förstått bör man vara försiktig och inte göra för stora vattenbyten när man har praktbotia. Jag har övertagit (och flyttat) ett 200l med bla 3st praktbotior + 4 st andra botior. Där finns även

    3 palettciklider
    7 black mollys
    8 st kardinal tetror
    1 kuhliål
    1 ancistrus

    nysatta svärdsplantor, vattenpest och anubias.

    Vad tror ni om 30 l /vecka i vatten byte?
  • Guest

    #2
    Va?
    Nej de är inte känsliga för vattenbyten vad jag vet.
    De är däremot känsliga för stress, som visst kan uppkomma om man stökar runt för mycket i samband med vattenbytet.
    Jag byter 30% varje vecka i alla mina kar.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Stress i det här fallet är nog snarare för mycket kväveföreningar i vattnet än att någon rör sig vid (eller i) akvariet. Under praktbotiornas lekvandring utsätts dom för 100%iga vattenbyten flera gånger per sekund!

      Kommentar

      • Paroonen
        • April 2007
        • 282

        #4
        Jag har praktbotior i mitt 540kar jag byter 40-50% varje vecka
        fast jag brukar vara noga med att vattnet jag fyller på med har samma temp som i karet. Och jag har inte märkt av några problem trotts att jag tar varmvatten i från kranen.

        Kommentar

        • Elis02
          • November 2007
          • 8

          #5
          Ok, det var skönt att höra! Min lokala zoohandlare gav mig ett varningens finger angående vattenbytet när det gäller praktbotia. Jag har inte hört ngt om detta tidigare men han påstod att de alltid gör mindre (volymmässigt) vattenbyten i akvariet med deras praktbotior pga att de är känsliga för detta.

          Jag kör på som vanligt och byter 30%.

          Tack för snabba svar!!

          Kommentar

          Arbetssätt...