Botior tillsammans med Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrisPalwan
    • March 2008
    • 30

    Botior tillsammans med Palettciklider

    Har inte haft akvarium sen jag var liten egentligen men bestämde mig för att köpa ett juwel 400l nu när jag blivit bofast i Sverige igen och flyttat in i en ny lght. Har nu det angenäma problemet att funderar över hur jag vill ha inredning och vilken fiskbestånd det ska vara. Är väldigt svag för botior. Otroligt intressanta och sociala fiskar så en eller två arter av dessa lär det bli. Förmodligen Pakistan botia, Botia Kubotai eller om jag får tag på Bengal botia eller Zebra botia.

    Har tidigare hört att botior far illa av att leva tilsammans med malawiciklider pga de senares aggresivitet och väldigt olika krav på vattnets surhet.
    Min fråga är om det går bra att kombinera dessa botior med mindre västafrikanska ciklider som palettciklid eller liknande? De vill ju iallafall ha ungefär samma vatten men är botiorna tillräckligt tuffa för att kunna freda sig när paletterna leker. Det är ju ett stort akvarium och botior är tuffa men ciklider har ju överlag ett elakt sinnelag.
    Tänker givetvis se till att det finns ett överskott på grottor och gömställen.
    Någon som har erfarenhet av den här kombinationen av fiskar?
    Senast redigerad av ChrisPalwan; 07 March 2008, 08:34.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den sistnämda kombinationen funkar oftast utan problem, och jag har själv tidigare kört med praktbotia och paletter utan något större bråk.
    Och välkommen hit förresten!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ChrisPalwan
      • March 2008
      • 30

      #3
      Tack! Låter bra! Kom på en följdfråga också. Kommer de botia arter jag nämnde ovan att skapa en "flock" tillsammans om jag köper mer än en art eller kommer de att hålla sig till sina artfränder?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det blir antagligen lite blandad kompott och de kommer att vara både med varandra och med sina egna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...