Tips och råd om Rasbora hengeli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    Tips och råd om Rasbora hengeli

    Kom nyligen från Zoogiganten, där jag blev helt förälskad i Rasbora hengeli (glödljusrasbora) som såldes där. Har läst på i artbeskrivningen här på Zoopet, men jag skulle gärna vilja veta vad ni har att berätta om dessa söta fiskar innan jag köper några.

    För tillfället har jag bara en "vanlig" kilfläcksrasbora och åkte till Zoogiganten för att spana på några nya stimkompisar till honom, men blev förtjust i glödljusrasboran istället. Är det någon som vet ifall min kilfläcksrasbora kommer accepteras av glödljusrasbororna ifall jag köper sådana istället? Kommer han att få ingå i deras stim?

    Alla tips och kommentarer om Rasbora hengeli (glödljusrasbora) mottages tacksamt! (läste att de inte passar i sällskapsakvarium, skulle gärna vilja veta vad ni anser om det)
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    jag har 20 med 10st kardinaltetror i ett lowtech växtar, funkar bra.

    Kommentar

    • Snowflingsan
      • September 2006
      • 132

      #3
      Jag kanske ska nämna att jag i mitt kar har kardinalfiskar, kerritetror, moskitotetror, neontetror, guldbarber, praktbotior samt en siamesisk algätare och en pleco. Är det lämpliga fiskar för glödljusrasboran att bo ihop med?

      Kommentar

      • Snowflingsan
        • September 2006
        • 132

        #4
        Ingen som vet någonting om Rasbora hengeli?

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Jag tror den klarar sig fint i vanligt sällskapskar. Hur stort är karet? Praktbotior och siamesiska algätare blir stora.

          Har ingen aning om din kilfläcksrasbora kommer accepteras av glödljusen, men den lär ju inte må sämre av dom som sällskap, den skulle dock helt klart föredra artfränder.

          Kommentar

          • Snowflingsan
            • September 2006
            • 132

            #6
            Mitt kar är på 250 liter, men funderar på att köpa större.

            Jag bestämde mig för att vänta med att köpa glödljusrasboran. Min lilla kilfläck får vara ensam ett tag till tills jag fått fundera igenom saker ordentligt.

            Kommentar

            Arbetssätt...