Biologisk koikontaminering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    Biologisk koikontaminering?

    I amerikanska akvarietidningar varnar de för att man inte ska släppa ut akvariefisk eller -växter i vattendragen. Det kan sätta biobalansen ur spel, så som nilaborren gjort, och en växt som jag inte kommer på vad den heter, som har fått fäste och slår ut inhemska växter.

    I sverige har vi ju inte det problemet eftersom fiskarna i våra akvarier är tropiska eller subtropiska. Men, skulle Koi teoretiskt sett kunna etablera sig i våra sjöar om vi släppte ut dem? De klarar ju tydligen att övervintra i dammar så sjön borde ju vara enkel att fixa? Och om de gjorde det, finns det andra karpar de är kompatibla med och skulle kunna para sig medi våra vatten?
    Senast redigerad av Pazappa; 20 February 2008, 10:23. Anledning: felstav
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ämnet har diskuterats i denna Zoopettråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114552
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ämnet har diskuterats i denna Zoopettråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114552
      Ja, Men snubben ville ju ha svar på en massa annat som inte står med i den där tråden.
      Så jag ger honom svaren, jo de skulle kunna klara sig i våra sjöar och föröka sig men det finns vissa karpar som de skulle kunna para sig med, möjligt att rudan skulle funka men det är inget jag hört eller testat.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Guldfisk och ruda hybridiserar. Det har gått så pass långt att det idag är svårt att hitta en "renartig" ruda i centraleuropa. Om koi och ruda gör det vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...