Magra små praktbotior

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jennypenny
    • January 2008
    • 75

    Magra små praktbotior

    Köpte i måndags 3 små praktbotior ca 3 cm/st (har en 15 cm sedan tidigare)
    Dom simmar runt hela tiden och letar efter mat, och när fiskarna matas så hinner dom inte riktigt med... har provat att gömma "sinking wafers" till dom men de större fiskarna hittar maten och äter upp den för de små botiorna.

    Jag tycker att dom ser väldigt magra ut. Vad göra?

    Till råga på allt så har dom fått vita pricksjukan (bara dom ingen annan) och jag ska hälla i medicin nu om en liten stund..

    Jag försöker att variera kosten till alla fiskar, så jag varvar med flingfoder, röda mygglarver, räkmix, "sinking wafers" för bottenlevande fiskar och algtabletter. (Naturligtvis inte allt på samma gång )
    /Jenny
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om du matar när karet är släckt så kommer de flesta fiskarna att missa maten, men botiorna hittar den. Även den stora kommer att göra det, men får de ett par tre tabletter så blir det mat åt alla.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jennypenny
      • January 2008
      • 75

      #3
      Tack för svaret! :-) Ska prova det nu ikväll. UV-ljuset ska ju vara släckt under tiden medicinen verkar så det passar ju bra..
      /Jenny

      Kommentar

      • Jennypenny
        • January 2008
        • 75

        #4
        Hjälp!!!
        SHIIIIIT så klantig jag är....

        Skulle nu hälla i medicin, sammanlagt ska det i 15 ml men den jäkla medicinen tog slut så det blev bara 10 ml som hälldes i!!!!!

        Återigen.... Vad göra? Det kanske räcker med 10 ml, är det ngn som tror det? (skulle ju såklart kollat så att det fanns så att det räckte...)

        Har för mig att jag läst någonstans att praktisar ska ha hälften av angiven dos.... stämmer det eller är det bara jag som är virrig.....

        BTW... det är seras protazol.....
        /Jenny

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag vet inte hur känsliga praktbotior är mot just den medicinen, men om du har tagit 10 eller 15 ml för tillfället mot sjukdomen kan bara tiden utvisa hur bra det gick.
          Funkade det inte så vet du att dosen antagligen var för svag och då är det bara att försöka igen.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            #6
            ett tips för att få ner mat till alla är tinat frysfoder som du blaskar upp i vatten... sen häller du på lite olika ställen i karet samtidigt.. de större fiskarna kan ju inte vara överallt samtidigt... om medecinen funkar i låg dos vet jag inte...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Hurdygurdy
              • February 2007
              • 37

              #7
              Jag ger mina praktbotior vanlig gurka, de fullkomligt älskar det. Det är kanske inte så mycket näring i gurkan, men bättre att de äter något än inget alls. Jag skär en 1 cm tjock skiva av gurkan och tar av det mörka skalet, sedan trycker jag en tesked genom eller en blyklämma från växter om gurkbiten.

              Lasse

              Kommentar

              • Jennypenny
                • January 2008
                • 75

                #8
                Ska testa med gurka!
                Ger röda mygglarver på flera ställen samtidigt i karet, men småbotiorna hinner ändå inte få i sig så mkt....
                /Jenny

                Kommentar

                • Snowflingsan
                  • September 2006
                  • 132

                  #9
                  Här hemma funkar det bra att dela på "sinking wafers":en så att det blir några stycken mindre bitar istället. Då brukar alla fiskar få varsin bit, utan att du behöver överdosera för att dina praktbotior ska få sin del av maten.

                  Kommentar

                  • Loial
                    • December 2007
                    • 50

                    #10
                    Prova att ge mat genom ett rör, t.ex. ett vanligt gulvitt "elrör" som når ner till bottnen. lägg i lite röda myggisar och låt dom sjunka ner. Nu hinner maten nå praktisarna innan den äts upp

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Ursprungligen postat av Loial
                      Prova att ge mat genom ett rör, t.ex. ett vanligt gulvitt "elrör" som når ner till bottnen. lägg i lite röda myggisar och låt dom sjunka ner. Nu hinner maten nå praktisarna innan den äts upp
                      Ganska fyndigt!
                      Det konceptet stjäler jag till min spenat. Så slipper jag stänga av pumpen när jag strilar i det.

                      Kommentar

                      • Jennypenny
                        • January 2008
                        • 75

                        #12
                        Ursprungligen postat av Loial
                        Prova att ge mat genom ett rör, t.ex. ett vanligt gulvitt "elrör" som når ner till bottnen. lägg i lite röda myggisar och låt dom sjunka ner. Nu hinner maten nå praktisarna innan den äts upp
                        Håller med föregående, himla fyndigt!!! Det ska jag testa imorgon! Tack för tipset!
                        /Jenny

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Ska köpa mygglarver till mina botior i morgon men jag har för mig att jag nånstans läst att man ska undvika just röda mygglarver till praktbotior eller om det var att man skulle akta sig för övermatning, försökt hitta mer info men gått back så jag lånar tråden och hoppas på ett svar.. Tack på förhand!
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det har jag inte hört något om, och jag matade med mygglarver när jag hade botior utan problem.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Röda mygg uppskattas/älskas/helt tokiga i det av botier, men har så mycket sämre näringinnehåll än t.e.x artemia, varav jag hellre ger det.
                              Röda mygg framkallar allergi hos människor, det var kanske detta du tänkte på?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...