Suck. Bara sand.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mercedes
    • September 2007
    • 7

    Suck. Bara sand.

    Hej hej.
    Har en sandfråga igen. Jag startade upp mitt första akvarium för några månader sen Det är på 200 liter och som många andra har jag fått snäckor som säkert följt med växterna. Det är helt okej för dom gör ju lite nytta men det börjar bli VÄL många av dem. Vill inte bli av med dom helt och tänkte försöka få tag på Dvärgbotior som (om jag har fattat rätt) mest är ute efter deras ägg. MEN....
    nu står det i artbeskrivningarna att dom vill ha finkornig sand. Jag har grus som är ca 3-10 mm. Har läst i ett gammalt inlägg att för t ex barber så är sanden viktig för dom tar den i munnen när dom letar mat och spottar ut den sen med allt gott kvar.
    Undrar nu om någon vet varför dvärgbotien ska ha sand? Hur viktigt är den för deras chanser att få bete sig naturligt?
    Jag har avstått från att skaffa en del fiskar för att dom vill ha sand men skulle gärna vilja ha den här gynnaren.
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Tror inte de far illa av att ha grus... däremot så har du förmodligen matat för mycket om du har så mycket snäckor att du blir störd av dem.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Dvärgbotior fungerar bra med grus också... så länge det inte är vasst.
      Sen, som det redan är sagt, så har du förmodligen matat för mycket om du har så mycket snäckor. Dra ner på matningen så minskar snäckorna efter ett tag.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      Arbetssätt...