Dvärgbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    Dvärgbotia

    Hej!
    Jag har en kompis som är på jakt efter dvärgbotior (Botia sidthimunki), en fisk som tycks vara omöjlig att få tag i numera. Vet någon om det finns någon affär som har dem, eller någon som har några att sälja privat? Ju närmare Göteborg desto bättre, men allt är intressant.

    Olle

  • ami
    • March 2002
    • 294

    #2
    Jag har sökt dvärgbotia i flera år.Jag såg 3st.i Stockholm förra året,men jag skulle ha minst 5st.(stimfiskminimum)så jag kan bara hålla med "vart har de tagit vägen"?

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Hej
      Förlåt för det sena svaret. Fast bätre sebt än aldrig. Jag köpte mina dvärgbotior hos Arnold i Åled. Han brukar alltid ha dem hema.
      Guy

      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Är det sant att denna fisk blir svårare och svårare att få tag i, och att den inte får fångas vild längre? För jag hade ju tänkt köpa sånahär, och priset spelar ingen roll, men är det överhuvudtaget någon mening att leta i vanliga djuraffärer?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • M B
          • December 2007
          • 152

          #5
          Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
          Hej!
          Jag har en kompis som är på jakt efter dvärgbotior (Botia sidthimunki), en fisk som tycks vara omöjlig att få tag i numera. Vet någon om det finns någon affär som har dem, eller någon som har några att sälja privat? Ju närmare Göteborg desto bättre, men allt är intressant.

          Olle
          Hej Olle!

          Jag köpte ett gäng på Plantagen i Bäckebol för ett tag sen men det finns nog på en del andra ställen också. Ring och hör vet ja.

          Senast jag var i Stockholm såg jag dvärgbotior på flera ställen så de verkar inte vara extremt ovanliga i höst.
          Mikael
          www.poecilia.org

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av M B
            Hej Olle!

            Jag köpte ett gäng på Plantagen i Bäckebol för ett tag sen men det finns nog på en del andra ställen också. Ring och hör vet ja.

            Senast jag var i Stockholm såg jag dvärgbotior på flera ställen så de verkar inte vara extremt ovanliga i höst.
            Kul att du svarar Olle i en 6 år gammal tråd Vildfångade dvärgbotior är nog omöjliga att få tag på men eftersom de inte är omöjliga att odla så skall det nog gå att hitta dem. De har även hunnit med att byta namn. Deras vetenskapliga namn är:
            Yasuhikotakia sidthimunki
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Så du menar att vem som helst kan odla dom i ett vanligt akvarium?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Nej, lite svårare är det nog.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Kul att du svarar Olle i en 6 år gammal tråd Vildfångade dvärgbotior är nog omöjliga att få tag på men eftersom de inte är omöjliga att odla så skall det nog gå att hitta dem. De har även hunnit med att byta namn. Deras vetenskapliga namn är:
                  Yasuhikotakia sidthimunki
                  Ja, den hade ju fått nytt liv
                  Går det bra med fisken hemma annars?
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  • Linapina
                    • July 2008
                    • 595

                    #10
                    Jag har ytterligare en fråga om denna fisk, det står i artbeskrivningen att den äter levande foder. Men äter den sniglar så som den vanliga botian?

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ja, det gör den.

                      Titta på denhär filmen, dom har öst ut massa snäckor, och dvärgbotiorna hittar dom, vilke fest!

                      Snail time!A whole load of MTSs from a different tank - added as a snack for our loaches.Sadly these little beautes are now considered endangered in it's nat...
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...