Praktbotior som lägger på rygg på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snowflingsan
    • September 2006
    • 132

    Praktbotior som lägger på rygg på botten

    Hej!

    Sen några månader tillbaka har mina praktbotior börjat lägga sig på rygg på botten av akvariet. De ligger precis under "matningshålet". Har tre stycken, och de ser alla välmående ut för övrigt. Är det någon som känner igen det här beteendet, eller någon som vet vad det kan bero på?

    P.S. Beteendet började efter att vi slutat med ett foder (Sinkable Wafers från Ocean Nutrition) som alla bottenlevande fiskar och sugmalar älskade. Vi har helt enkelt inte lyckats få tag i fodret igen. Jag inbillar mig att praktbotiorna gör så här för att de tigger mat, men det är bara en teori. Vår stora Pleco har dessutom också börjat bete sig konstigt sen vi slutade med fodret; han ligger på rygg under vattenytan och fångar maten direkt i munnen när vi utfodrar, något han aldrig gjort förut...

    Skulle gärna vilja få lite teorier, vill ju inte att fiskarna ska lida/vara sjuka.
    Tack på förhand
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Mina botior, pakistan och pokladot ligger både på sidan och på rygg när de vilar. Tydligen är det ett väldigt vanligt beteende bland botior. Så du behöver nog inte vara orolig så länge de ser ut som att de mår bra annars.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Snowflingsan
      • September 2006
      • 132

      #3
      Vad skönt att det är ett normalt beteende. Blev rätt orolig för dem. Förut har mina botior alltid vilat i en ihålig stock, men nu är de inte där inne så ofta längre. Därför kanske de, som du säger, vilar på rygg på andra ställen i akvariet.

      Kommentar

      • Loial
        • December 2007
        • 50

        #4
        Helt normalt beteende - det finns en anledning till att dom heter "clown loach" på engelska

        Kommentar

        • Attans
          • December 2006
          • 94

          #5
          Det är praktbotior... dom är knäppa :P
          Akvarist under upplärning

          Kommentar

          Arbetssätt...