Hjälp mina tigerbarber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Hjälp mina tigerbarber

    Köpte tre Tigerbarber till mitt nya 200 liters akvarium idag.
    Fick två små och en större.

    Nu har de simmat runt i akvariet hela dagen och sätt väldigt pigga och glada ut.
    Först hängde de ihop i ett litet gäng... men nu har de två mindre börjat hänga i ena hörnet vid ena korstidan, precis under utblåsröret från mitt ytterfilter.

    Den större simmar fortfarande omkring och utforskar men kommer tillbaka för å kolla till sina mindre kompisar ibland.

    Vad jag undrar är; varför hänger de små tigrarna där? är de utmattade? har jag för strömt vatten?

    Har ett EHEIM 2213 filter.
    Om de är utmattade för att de är för strömt - vad gör jag då?
    Testade vattnet för Nitrit för en timme sen ungefär å då var det noll.

    Ska jag oroa mig eller ska dom få chilla lite där bara?


    Vattnet håller just nu 27°, är det för varmt. Hur ska jag göra för att sänka temperaturen?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Har du riktiga vågor på ytan??
    Har du doppvärmare??? Annars kan du öppna täckglasen, släcka mer, sänka tempen inne och i mer akuta fall frysa lite vatten i en PET flaska och lägga den i karet.
    Runt 25 grader är lite mer lagom för syremängden i vattnet..
    Hur länge har karet varit igång??
    Hur mycket fisk??
    Mycket växter??

    Hur många liter pumpar den pumpen i timmen???
    Jag tror inte att det är problemet. Om de har flyttat idag så kanske de bara är lite blyga idag?!
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Jag bytte ca 10% av vattnet och nu är temperaturen lägre.

      De e så vågor på ytan. Utblåset sitter ca 5 cm under ytan.. ja ve tinte om ja ska ha det högre upp. Men d håller fortfarande till i hörnet ca 10 - 15 cm under utblåseröret.

      Jag har doppvärmare men den är satt på 23 grader och de är 24 i tanken just nu så den är inte på (automatisk)

      Jag har haft vatten i akvariet sedan igår och la i de första fiskarna idag.
      tre stycken.

      Har även två javaormbunkar och 5 andra växter i.

      Pumpen flyttar 440 liter i timmen...

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Grodlund
        Jag bytte ca 10% av vattnet och nu är temperaturen lägre.
        De e så vågor på ytan. Utblåset sitter ca 5 cm under ytan.. ja ve tinte om ja ska ha det högre upp. Men d håller fortfarande till i hörnet ca 10 - 15 cm under utblåseröret.
        Jag har doppvärmare men den är satt på 23 grader och de är 24 i tanken just nu så den är inte på (automatisk)
        Jag har haft vatten i akvariet sedan igår och la i de första fiskarna idag.
        tre stycken.
        Har även två javaormbunkar och 5 andra växter i.
        Pumpen flyttar 440 liter i timmen...
        Pumpen är inte för stark.

        Ja, flytta upp den till ytan du.

        Sänk doppvärmaren till 20 grader under 2 dagar, de kan mycket väl visa 3 grader fel. Doppvärmare är helt opålitliga i tempraturen, jag trodde att jag hade 25 men det var 28 grader!!! Men sänk inte hela 3 grader på en dag då blir det för mycket!!!
        Kolla gärna tempen med flera termometrar, t ex utetermometrar tål ju att sänkas ner i vattnet. Jag har haft många felaktiga termometrar också.

        Har du växtnäring till växterna nu i början???

        Det låter bra. Ta det lugnt. De är nog bara trött efter uppståndelsen. De är väl vana vid att lyset släcks kl 18.00 från affären också kanske.
        Köp inte många fler fiskar nu på ca en månad bara utan ta det lugnt. Jag rekommenderar även sniglar om du inte har det. De hjälper till att få balans. Har du haft i några snälla bakterier?? Har du läst på nybörjartråden???

        Välkommen och lycka till!!!
        Senast redigerad av Katharina; 09 February 2008, 22:46.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #5
          Idag kom de inte upp för att äta.
          Alla fem höll till nere i högra hörnet..
          När ja lade i lite mat så stannade de bara där - det var uppenbart att de kännde doften men de simmade inte upp somde brukar.

          De fångade lite efter ett tag när de sjönk ner till dom men de verkar inte vilja lämna dedär hörnet... inget bra tecken att de inte vill äta va?

          Kommentar

          • evilsteken
            • November 2007
            • 106

            #6
            Ursprungligen postat av Grodlund
            Köpte tre Tigerbarber till mitt nya 200 liters akvarium idag.
            Fick två små och en större.

            Nu har de simmat runt i akvariet hela dagen och sätt väldigt pigga och glada ut.
            Först hängde de ihop i ett litet gäng... men nu har de två mindre börjat hänga i ena hörnet vid ena korstidan, precis under utblåsröret från mitt ytterfilter.

            Den större simmar fortfarande omkring och utforskar men kommer tillbaka för å kolla till sina mindre kompisar ibland.

            Vad jag undrar är; varför hänger de små tigrarna där? är de utmattade? har jag för strömt vatten?

            Har ett EHEIM 2213 filter.
            Om de är utmattade för att de är för strömt - vad gör jag då?
            Testade vattnet för Nitrit för en timme sen ungefär å då var det noll.

            Ska jag oroa mig eller ska dom få chilla lite där bara?


            Vattnet håller just nu 27°, är det för varmt. Hur ska jag göra för att sänka temperaturen?
            jag skulle nog säga att en 2213 är i klenaste laget för ett 200 liters jag hade en sån i mitt 160 liters men har bytt den mot ett större filter nu, det är ganska lång aklimatiseringstid på tigerbarber så dom brukar komma igång efter några dagar , för mig tog det nästan en vecka innan det blev fart

            Kommentar

            • Snowflingsan
              • September 2006
              • 132

              #7
              Som jag förstod det så fyllde du akariet med vatten dagen före du släppte i fiskarna?Hade du enbart nytt vatten, eller gammalt också från ett annat akvarium? Var pumpfiltret helt nytt (rengjort) eller var det orensat? Om akvariet var totalt nystartat så kanske det är därför fiskarna inte mår bra?

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                Akvariet och utrustningen var helt ny.
                Jag har testkit för nitrit och nitrat men inte amoniak.
                såhär tidigt misstänkte ja att de var något förhöjda amoniaknivåer som jorde att fiskarna betedde sig knasigt.

                Ja bytta ca 10-15% av vattnet och de har mått mycke bättre sen dess.
                Antar att ja får göra sånnahär sm vattenbyten ungefär varannan dag nu i början...

                Har förresten hört att jag ska plocka ur kolfiltret ur filterbehållaren efter ett par veckor...stämmer det? och i så fall när ska man göra de?

                Kommentar

                Arbetssätt...