vad är det för fel på min guldfisk?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • enmarkk
    • February 2008
    • 3

    vad är det för fel på min guldfisk?!

    Kan någon hjälpa mig?!
    En av mina guldfiskar beter sig väldigt underligt, hela dagarna ligger den nere vid botten förutom då jag ger dom mat.
    Tidigare har den mått väldigt dåligt, men innan detta underliga beteende mådde den alldeles utmärkt!
    Har endast haft den omkring 4 månader, så den kan inte vara för gammal.

    Är det någon som har förslag vad det kan vara för fel på den? Tacksam om någon svarar, vill inte att den ska dö!!

    Kramar!
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Prova byta lite vatten och se om den piggnar till lite. Ibland kan man har otur med guldfiskar då de kan få problem med simblåsan. Vissa sjunker som en sten, andra flyter upp och ner.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • enmarkk
      • February 2008
      • 3

      #3
      OKej ska prova de!
      Kanske de som är felet.. någon vecka tidigare låg den ungefär 1 ½ vecka nästan hela tiden på rygg..
      Kommer den att klara sig eller dör den?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Om den har bestående simproblem är det humanaste att ta bort den. Men om du matade den innan den svängde runt m. tex torrfoder kan det vart så att det svält i magen eller att den svalde en hel del luft. Simmar den normalt nu så borde det inte vara någon fara. Om akvariet är nystartat så kan det vara höga halter av nitrit, nitrat eller ammonium om du inte bytt vatten på ett tag. Det är gifter och får fiskar att bete sig konstigt och tom dö. Detta förhindrar du enklast med att byta en del vatten. Dessa ämnen kan du lätt kontrolera med teststickor eller dropptest som du kan köpa på zooaffären.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • enmarkk
          • February 2008
          • 3

          #5
          Okej tack så jätte mycket, ska kolla om han blir bättre!!
          Annars får jag nog ta bort honom

          Kommentar

          Arbetssätt...