Tips på raspora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    Tips på raspora?

    Har börjat titta efter en mindre stimfisk till mitt växt och räkkar 240L, hittade Microrasbora sp. Galaxymen den är tydligen ganska dyr fortfarande, dessutom har zoobutiken i stan haft problem med att få den att överleva. Han trodde att det kunda ha med maten att göra, att raspora ska ha nån specialmat av något slag.
    Någon som har nåt tips på en lika fin men vanligare raspora?
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Hmm, jag har hört att galaxyn ska vara lätt... Annars är jag själv ute efter de små gröna Microrasbora kubotai. Sen tycker jag väldigt mycket om vanlig drottningrasbora, Trigonostigma espei... fast just nu känns det farligt att beställa såna via butik. En kompis köpte 20 stycken men fick T. hengeli istället. Sen upptäckte vi att T. hengeli står som drottningrasbora på både Simontorps och Akvarietekniks fisklista. Skumt. Så butikerna har säkert köpt in drottningar men inte kollat latinska namnet.
    Jag har drottningrasbora med mina räkor. De är ju en smula större än de där väldigt små rasbororna, men ändå liten och stimmar oerhört snyggt.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #3
      Galaxyn skulle väl jag påstå är väldigt lätt. Förökar sig som bara attan. Fast de äter ju upp rom och yngel om de kommer åt också förstås.
      En liten sötnos är väl dario dario. Har bara sett hanar av dem dock.

      Själv är jag ju stormförtjust i praktregnbåge/trådfensregnbågen. Som synes i min avatar. helt underbar, vacker, fredlig, lekvillig, går super med räkor. Spänner ut sina fina fenor mot varandra vid lek och "makrkamp". Jättevackert.

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Kan även rekommendera Dvärgkardinalfisken, Tanichthys micagemmae som liten stimfisk. Lätt att odla och hålla och brukar vara rätt billig när man hittar den i butiken.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Ja fast dvärgkardinalfisken tar en del nykläckta räkyngel. Men dom är ruggigt snygga.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • BengtO
            • May 2005
            • 216

            #6
            Ett större stim av någon Boraras skulle funka. B.micros är inte riktigt lika färgstark som tex B.brigittae men mer aktiva och lättlekta.
            Annars är jag förtjust i Blå Sundadanio axelrodi, vet dock inte hur de funkar med räkor och det är dessutom svårt att hitta sådana i bra skick. Varför inte flera olika "småfiskar"? du har ju gott om plats.

            Kommentar

            • surinam
              • September 2007
              • 673

              #7
              jag har beställt ett stim av brigittae, hämtar dom på fredag.
              Nej jag tror jag bara vill ha ett stim och då ca 15-20 st. Jag har nämligen fått för mig att det är mer effektfullt att ha så i ett växt och räkkar
              1 st malkar
              1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

              Kommentar

              • BengtO
                • May 2005
                • 216

                #8
                Ursprungligen postat av surinam
                jag har beställt ett stim av brigittae, hämtar dom på fredag.
                Nej jag tror jag bara vill ha ett stim och då ca 15-20 st. Jag har nämligen fått för mig att det är mer effektfullt att ha så i ett växt och räkkar
                OK, svarade precis i en annan tråd. Rapportera gärna hur det funkar med dina fiskar. Har hållit på och försökt odla dessa ett tag men trots att jag har bra kontakt med en akvariebutik och kan härja fritt bland hans fiskar har jag ännu inte sett en enda säker hona av B.brigittae bland flera olika sändningar, lika dant med B.mehrae där jag inte ens kan ana könsskillnad. Då de övriga Borarasarterna är lätta att könsbestämma och odla tycker jag det är lite märkligt.

                Kommentar

                • surinam
                  • September 2007
                  • 673

                  #9
                  Men finns B.brigittae i vilt tillstånd?
                  1 st malkar
                  1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Vanliga kilfläcksrasboror är väldigt fina och otroligt tåliga. De stimmar väldigt bra. Jag tycker inte att de är lätta att fortplanta, men de är billiga att köpa.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      #11
                      Ursprungligen postat av surinam
                      Men finns B.brigittae i vilt tillstånd?
                      På södra Borneo, enligt Fishbase. Varför skulle de INTE finnas i naturen?
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Ursprungligen postat av MattiasL
                        Vanliga kilfläcksrasboror är väldigt fina och otroligt tåliga. De stimmar väldigt bra. Jag tycker inte att de är lätta att fortplanta, men de är billiga att köpa.
                        Men dom är ju så pass stora så dom kan nog äta upp rätt mycket räkor gissar jag.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • surinam
                          • September 2007
                          • 673

                          #13
                          Det är inte helt ovanligt inom djurvärlden att det framavlas nya arter som alltså inte finns i naturen, inte minst fiskar.

                          Ursprungligen postat av Daniel Blom
                          På södra Borneo, enligt Fishbase. Varför skulle de INTE finnas i naturen?
                          1 st malkar
                          1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...