Finns några akvariefiskar som skulle klara sig i Svensk natur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #46
    kanske Fläckig bengädda?
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #47
      Ursprungligen postat av oskarwallin
      kanske Fläckig bengädda?

      Ja det borde ju funka

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #48
        Ursprungligen postat av Lutt
        Jag skulle nog säga att vissa channa arter skulle kunna överleva i sydliga sverige som skåne.

        ooja Man kan ju ha dom i damm också under sommaren Så det hade funkat, men problemet är att folk inte testat ha dom i sjöar eller så än, eftersom det kan orsaka stora problem hehe.
        Ni vet ju hur Channor är :P

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #49
          Som jag sa: Snakeheads är den förmodligen mest utredda fiskgrupp som finns, och slutsatsen så här långt är att de inte klarar sig i Svensk natur. Man kan väl kanske gissa att arter som Channa argus är ungefär lika tåliga som t.ex. Guldfisk, som ju inte heller riktigt klarar sig i Sverige.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Aircut64
            • July 2007
            • 1207

            #50
            Ursprungligen postat av Azur
            Som jag sa: Snakeheads är den förmodligen mest utredda fiskgrupp som finns, och slutsatsen så här långt är att de inte klarar sig i Svensk natur. Man kan väl kanske gissa att arter som Channa argus är ungefär lika tåliga som t.ex. Guldfisk, som ju inte heller riktigt klarar sig i Sverige.

            Thats true Azur
            Dom skulle ju klara av våren,sommaren och hösten men den isiga vintern skulle de absolut inte klara av :P

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #51
              Ursprungligen postat av Aircut64
              Thats true Azur
              Dom skulle ju klara av våren,sommaren och hösten men den isiga vintern skulle de absolut inte klara av :P
              Läste någonstams att man gjorde ett experiment med C. argus i dammar i Tjeckoslovakien på 60-talet. En vinter så sjönk temperaturen så lågt som -30C periodvis och dammar var istäckta under 3 månader. I två av dammarna dog alla fiskar inklusive de C. argus som släppts ut pga ruttnande vegetation, men i en tredje så klarade de sig faktiskt. Så man kom fram till att de kunde klara sig så länge det fanns tillräckligt med mat tillgängligt. Om de skulle klara av att fortplanta sig och skapa en stabil population i längden har jag ingen aning om dock.

              Kommentar

              • wierdalien
                • February 2003
                • 936

                #52
                det skall ha funnits en kille (munk?) som odlat koi m.m. som säjs ha haft en grävd brunn där vattnet ej har bottenfrusit. Det skall ha levt guppys där under flera år, men jag vet egentligen inte om det är sanning eller inte. någon som vet mer om detta?
                -----------------------

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Ursprungligen postat av wierdalien
                  det skall ha funnits en kille (munk?) som odlat koi m.m. som säjs ha haft en grävd brunn där vattnet ej har bottenfrusit. Det skall ha levt guppys där under flera år, men jag vet egentligen inte om det är sanning eller inte. någon som vet mer om detta?
                  Gammal Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=19
                  Fast jag såg definitivt inte till några guppy
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...