Kan man ha andra fiskar med Slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ninis74
    • January 2008
    • 1

    Kan man ha andra fiskar med Slöjstjärt?

    Jag ska ev köpa ett 180 l akvarium nu på torsdag. I detta finns det i dagsläget Slöjstjärtar, Sebrafiskar och Dalmatinermollies. Sebrorna ska min väninna ta över.
    Frågan är vad jag ska göra med Slöjisarna? Kan man ha andra fiskar med dem och isf vilka? Jag skulle vilja ha ett par Guramis men kan dessa gå ihop eller bör jag hitta nya ägare till Slöjisarna först? Vilken mal skulle ni välja till 180 l?
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Till mina slöjstjärtar har jag citrontetror o rosentetror, kampfisk går jättebra ihop

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Ursprungligen postat av miluhe
      Till mina slöjstjärtar har jag citrontetror o rosentetror, kampfisk går jättebra ihop
      hah! Needu skulle inte säga att kampfiskar går bra ihop direkt :P Deras fenor kommer bli bitna, eftersom slöjstjärtar är fenbitare och gillar o mumsa på saker o ting.

      Dessa fiskar funkar bra:

      vissa ciklider
      Platys
      Mollys
      Kardinaltetror
      Koi
      Guldbarb
      ID
      Guppy

      Dessa fiskar har jag testat iafl !
      Sen så finns det fler som funkar, de flesta barber funkar m.m
      Lycka till nu !
      MVH

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag tycker att Slöjstjärt möjligen kan vara med dammfiskar pga att den ska ha ett foder med mer kolhydrater än tex flingfoder.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Ursprungligen postat av Aircut64
          hah! Needu skulle inte säga att kampfiskar går bra ihop direkt :P Deras fenor kommer bli bitna, eftersom slöjstjärtar är fenbitare och gillar o mumsa på saker o ting.

          MVH

          Mina slöjstjärtar nosar inte ens på min kampfisk så det går jättebra

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #6
            Hmm.. slöjstjärtar är verkligen inga fenbitare utan snarare den parten som kan råka illa ut när det gäller samboskap, dom är långsamma och lätta att mobba nämligen. För mig funkade det inte med molly, svärdbärare eller platy då de tuggade på slöjisarna som inte kunde försvara sig.

            Kampfisk gick däremot finfint, hade en snäll pojke och blyga flickor utav dem.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Ursprungligen postat av miluhe
              Mina slöjstjärtar nosar inte ens på min kampfisk så det går jättebra
              Då är det utav reeeen tuur ;P

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Är de större så är det tvärt om :P

                Kommentar

                • Millmir
                  • February 2008
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av emmiip
                  slöjstjärtar ska inte vara med aggresiva fiskar som tex. kampfiskar just för att slöjstörtarna är klumpiga och långsamma och kan därför inte gömma sig eller simma ifrån andra fiskar så bra
                  Kampfisken är (eller ska) bara vara aggresiv mot sin egen art, givetvis kan man åka på en riktigt sur-fis(k) till kampfisk men detta kan ju vara desamma för skalarer osv. Beträffande din fråga så kan jag svara med vad mina har simmat med: Guppy, Svärdbärare, Kampfisk (har haft 2 honor och en hane) och två skalarer.

                  Lycka till! Calle
                  Mvh Calle
                  -------------------------------------------------
                  720 SA 170 T 54 A

                  Kommentar

                  • Pytte86
                    • November 2007
                    • 158

                    #10
                    jag har silverhajar med mina slöjstjärtar, funkar kanoners. inga problem alls, hade även en kampfisk med dom innan, inga problem där heller. men han dog av pricksjukan =(

                    Kommentar

                    • Annika62
                      • January 2008
                      • 5

                      #11
                      Vi har följande fiskar (utan problem) tillsammans med våra slöjstjärtar:
                      ancistrusmalar, rödbandstetror, guppy, äppelsniglar (tja, ingen fisk men ändå)

                      Vi har haft följande fiskar (med problem) tillsammans med slöjstjärtarna;
                      Molly, platy (dessa är nu i isoleringscell efter att ha bitit i slöjstjärtsfenor).
                      //Annika

                      Kommentar

                      • Lones
                        • February 2008
                        • 223

                        #12
                        Ursprungligen postat av ninis74
                        Jag ska ev köpa ett 180 l akvarium nu på torsdag. I detta finns det i dagsläget Slöjstjärtar, Sebrafiskar och Dalmatinermollies. Sebrorna ska min väninna ta över.
                        Frågan är vad jag ska göra med Slöjisarna? Kan man ha andra fiskar med dem och isf vilka? Jag skulle vilja ha ett par Guramis men kan dessa gå ihop eller bör jag hitta nya ägare till Slöjisarna först? Vilken mal skulle ni välja till 180 l?
                        jag vet bara en sak att kampfisk kan man inte ha ihop med slöjstjärt bara om kampfisken har varit med guldfisken sen den var liten .kampfisken äter upp fenorna!!!!!!!!!
                        170 L akvarium

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Till Koi behövs ett större akvarium.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          Arbetssätt...