Vad äter praktbotian?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kalina
    • January 2008
    • 9

    Vad äter praktbotian?

    Jag är nybliven akvarieägare sen drygt en månad tillbaka. Efter ett par veckor fick jag problem med snäckor, så en praktbotia inköptes för att hålla beståndet nere. Den har skött sig riktigt bra, för efter bara några dagar finns inte en enda snäcka kvar!

    Men vad ska jag mata den med nu då? Den verkar ju inte vara intresserad av det vanliga fodret som de andra fiskarna får (guppy och molly).

    Råd mottages tacksamt.
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Mat i tablettform brukar funka bra. Egentligen är praktbotior riktiga matvrak som glufsar i sig det mesta, även flingfoder i vanliga fall. Att den inte kommer fram och äter har nog mest att göra med att den är för skygg och det beror på att den är ensam.

    Praktbotian en stimfisk som trivs bäst när de är fler. Samma gäller de flesta sorters botior. Om du inte har ett akvarium som är stort nog för en grupp på 5-6 praktbotior + din övriga fisk så är ett förslag att byta in fisken och skaffa en grupp av någon mindre sorts botia som också käkar snäckor. Dvärgbotia t.ex.

    Har du ett större akvarium där det inte redan är fullt av fisk så skaffa gärna helt enkelt fler praktbotior, de är trevliga fiskar när de är framme och visar sig.

    edit: Välkommen till Zoopet, förresten!
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • kalina
      • January 2008
      • 9

      #3
      Olivin, tack så mycket för svaret!

      Jag har redan förstått att mitt akvarium är för litet för botian (man lär sig mycket bara genom att surfa runt här). Så jag har nog redan haft tanke på att jag borde byta in den. När jag tänker efter ser den ju faktiskt inte särskilt glad ut där den kurar för sig själv. Men jag är ju lite rädd för att snäckorna ska komma tillbaka då... Men man kanske kan hyra en botia några dagar i så fall. Ska kolla upp hur det ligger till!

      Återigen, tack!

      Kommentar

      Arbetssätt...