Eldstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    Eldstjärt

    Jag såg på arbetsbeskrivningen till eldstjärt att den var svår, men vad är det egentligen som gör att den är så svår

    Har precis köpt en och undrar om det är något speciellt som jag ska tänka på så jag inte har ihjäl det lilla livet.
    MVH /Tobias
  • A C-son
    • December 2007
    • 537

    #2
    Ursprungligen postat av tobias.nero
    Jag såg på arbetsbeskrivningen till eldstjärt att den var svår, men vad är det egentligen som gör att den är så svår

    Har precis köpt en och undrar om det är något speciellt som jag ska tänka på så jag inte har ihjäl det lilla livet.
    Det är eventuellt andra fiskar du skall hålla ett extra öga på då eldstjärtar med stigande ålder kan bli ordentligt bitska! Undvik att ha den i ett för trångt akvarium och tillsammans med små/känsliga arter.
    Inventas vitam iuvat excolussie per artes

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Ok, tack så mycket! Riktigt snygg firre faktiskt
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • A C-son
        • December 2007
        • 537

        #4
        Ursprungligen postat av tobias.nero
        Ok, tack så mycket! Riktigt snygg firre faktiskt
        Ja, de är dessutom ganska så personliga i den bemärkelsen att de har ett stort beteendespektra vilket man som sagt bör ta i beaktande. För ganska många år sedan hade jag en sådan i ett kar tillsammans med en grupp zebraciklider (!) och den hävdade sig faktiskt mycket bra. Generellt sett så brukar de vara våldsammast mot artfränder. Ordna ordentligt med gömställen.
        Inventas vitam iuvat excolussie per artes

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Jag har rikligt med växter, någon rot och diverse stenar, tyvärr så ser jag inte så mycket av honom/henne, han/hon ligger och trycker lite men ibland är den uppe och jäklas lite med dom andra
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • t85207
            • March 2007
            • 179

            #6
            Har nästan alltid haft en eldstjärt i mitt sällskapskar. Är inne på min andra nu, den första blev 14 år. Har funderat mycket över dess beteende. De som jag har haft är nämligen bara tjuriga mot vissa arter. Mina siamesiska algätare blir ofta jagade av eldstjärten. Men mina malar bryr den sig inte om. Kan det vara så att den bara är aggressiv mot de arter som den "känner igen" som konkurrenter ?
            Mina eldstjärtar har aldrig varit blyga. Oftast så simmar de omkring, ständigt i rörelse, tar det lungt och sköter sig själva, förutom ett och annat ryck då de jagar bort en siames eller tigerbarb. Äter mest hela tiden men bara lite i taget. "Putsar" lite här och där. Är inte överdrivet hungriga vid utfodring utan väntar tills det sjunker. På nätterna är de fortfarande i rörelse fast ganska slöa.
            Pecka

            Kommentar

            • tobias.nero
              • January 2008
              • 384

              #7
              Min eldstjärt´s beteende är lite tråkigt för tillfället hon gömmer sig så fort jag ska fram och titta på henne.
              Hon är framme mer nu än vad hon var när jag precis köpt henne, men fortfarande lite rädd och osocial.

              Jag hoppas att det ändrar på sig när hon känner sig lite mer hemma. Sen kanske jag har mig själv att skylla när jag har ganska mycket gömställen som stenar och växter.
              MVH /Tobias

              Kommentar

              • t85207
                • March 2007
                • 179

                #8
                Blir nog bättre när den får växa till sig lite och pinka in reviret. Jag tror det är viktigt för en eldstjärt att ha ett revir och få va kung/drottning i det.
                Pecka

                Kommentar

                • Emmma
                  • January 2007
                  • 340

                  #9
                  Ursprungligen postat av t85207
                  Har nästan alltid haft en eldstjärt i mitt sällskapskar. Är inne på min andra nu, den första blev 14 år. Har funderat mycket över dess beteende. De som jag har haft är nämligen bara tjuriga mot vissa arter. Mina siamesiska algätare blir ofta jagade av eldstjärten. Men mina malar bryr den sig inte om. Kan det vara så att den bara är aggressiv mot de arter som den "känner igen" som konkurrenter ?
                  Det verkar så, nu har jag inte en Eldstjärt utan en Regnbågshaj men den spöar skiten ur mina två siameser och är hur snäll som helst mot vissa fiskar - bor under samma rot som tre Zebrabotior och en ansistrus och de verkar inte bråka det minsta.

                  Kommentar

                  • t85207
                    • March 2007
                    • 179

                    #10
                    Min eldstjärt och mina ancistrus brukar käka tillsammans på samma tablett. Men kommer det en siames i närheten, ja då dj....ar
                    Pecka

                    Kommentar

                    Arbetssätt...