längd???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erijan31
    • January 2008
    • 2

    längd???

    Hej, Idag har jag köpt ännu 3 nya slöjstjärtar , har nu 7 slöjstjärtar ,2 platy och en liten mal i mitt ca 43 liters akvarium.Ungefär hur långa blir slöjstjärtarna??
    Senast redigerad av erijan31; 20 January 2008, 18:18.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Risken är att de inte blir så långa eftersom de bor "lite" trångt och eftersom de skiter mycket finns risken att du råkar ut för sjukdommar och/eller nitrit i karet.
    Jag vill inte komma med pekpinnar mot dig då jag tycker du gör ett bra val att fråga om råd och det är inte så lätt alltid att veta hur man ska göra.
    Och förresten välkommen hit!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      de blir stora...rekomenderar att du kolar deras artbeskrivning och så vill jag att du tar bort dina 7 slöjstjärtar från ditt lilla 43 liter.. det är alledes för litet för dem, de skitar ner rätt mkt och det filter du fått med akvariet kommer att täpas igen på noll tid....nä men, ge tilbaks slöjisarna till djuraffären eller ge de till någon du kasnke känner som har et stort akvarium.

      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203 länken till slöjstjärt.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Köp ett större kar... har du 7 st slöjisar så är väl ett kar på 500 liter ganska okej, till att börja med, men de kommer behöva mer plats sedan.

        Läs artbeskrivningen som macke_fisk länkade till.
        Räkbiten


        Kommentar

        • erijan31
          • January 2008
          • 2

          #5
          okej

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            #6
            hej.. inte samma värdes klassisk för platy o slöjdguldfiskar.. men den kan hålla så minst tre där så utom med dropvärme för guldfiskar.. och platy så klart krav ha dropvärme.. o den inte samma klassisk.. du har så mkt 7 där i din 43 liter karet.,. inte bra.. så klart skall vara cirka 200 liter där bra där..

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Välkommen till forumet!
              Jag håller förstås också med att 43 liter är alldeles för lite för 7 slöjstjärtar. Men förmodligen är de pyttesmå nu, ett par centimeter, för det brukar de vara när man köper dem. Om ett år kommer de vara runt decimetern allihop, så du förstår ju då att det måste till ett större akvarium, ditt eller någon annans.
              Nu har du ju tid på dig att planera om du vill ha ett större kar eller om du ska göra dig av med slöjstjärtarna. Men i alla fall skulle jag, i ditt ställe lämna tillbaka de tre senaste du köpte. En seriös butik tar utan problem tillbaks dem. Annars kan du lägga ut en annons här.

              Surfa runt i trådarna här för råd och tips, så blir det enklare att bestämma sig.

              Lagom i ett 43 liters är några platy till och kanske någon mal. Om det är en pansarmal du har så behöver den att antal kompisar till, för det är en stimfisk. Är det en ancistrus så kommer den att bli någon decimeter den med, så absolut ingen mer.

              Hur länge har du haft akvariet igång?
              Om det är nystartat så löper du stor risk att få krångel med vattenvärdena, främst nitrit. Är dett nytt så måste du nog nästan skaffa dropptest för nitrit och hålla koll så att inte värdena skenar iväg. Håll också igen på matningen, slöjstjärtar är hungriga jämnt, men ju mer mat, ju mer skit. De är veritabla bajsmaskiner, och det är det som ger höga nitritvärden.

              Själv har jag sju guldfiskar/slöjstjärtar i 165 liter, och att de får gå i ett så litet kar beror på ombyggnad i källaren. Allra senast till sommaren kommer de få flytta in i minst 500 liter.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              Arbetssätt...