Små slöjstjärtar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Små slöjstjärtar?

    Var i den lokala akvariebutiken häromdan och tittade då på guldfiskar av alla dess slag. (Funderar på att ha en utedamm) Iallafall så fanns två akvarier med ganska småa slöjstjärtar (ca 8cm MED stjärt) På den lilla skylten ovanför stog det "mini sjöjstjärt" eller nåt sånt.. Visste inte ens att det finns såna, för ska jag då ha en damm så blir ju det här det självklara valet! Små, lite mer lätthanterliga fiskar som inte behöver ett lika fasligt stort akvarium under vintern Nån som vet nåt om dessa fina firrar? Hur stora blir dom egentligen?

    Funderar på om jag verkligen ska ha några slöjstjärtar, med tanke på om dom nu är plågade osv, men de kan ju se lite olika ut och isåfall så väljer jag exemplar som är lite mer slimmade och simmar bättre än de andra.
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    #2
    Vet ingen nånting om detta?

    Kommentar

    • Aircut64
      • July 2007
      • 1207

      #3
      Nej det spelar ingen roll hur de ser ut, de är perfekta och ha i damm, har själv haft sådana i damm ^^ funkar utmärkt, men mina dog i förregår Kanske skaffar nya tills våren om jag orkar, riktigt rolig fisk och grymt fin och kolla på...Dom behöver inte ha någon megastor damm eller så, vilket är bra, dom kan bli upp till 25cm men alla blir inte det, räcker med en 200L damm, dom äter lite allt möjligt från små levande kryp till vegetariansk kost. Hade du tänkt och ha en liten damm så passar dessa fiskar dig väl.

      Lycka till!

      MVH

      Kommentar

      • Olfi
        • January 2007
        • 174

        #4
        Men det verkar ju inte vara någon mini-slöjstjärt. 20-25 cm liksom...

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          Ursprungligen postat av Olfi
          Men det verkar ju inte vara någon mini-slöjstjärt. 20-25 cm liksom...
          Sällan de blir de, gissar på att dina lär sluta på 10 - 15cm som mina :P

          Kommentar

          • Olfi
            • January 2007
            • 174

            #6
            Vilka andra fiskar kan man ha ute i en damm? Kanske finns nåt annat som passar mig bättre. Vill inte ha så stora fiskar, blir lite besvärligt under vintern då..

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Ursprungligen postat av Olfi
              Vilka andra fiskar kan man ha ute i en damm? Kanske finns nåt annat som passar mig bättre. Vill inte ha så stora fiskar, blir lite besvärligt under vintern då..
              Vill du ha riktigt små fiskar så tipsar jag om Kardinalfiskar och guppys, MEN då tipsar jag att du fixar många flytväxter och växter runt om dammen så inte några fåglar upptäcker dom.

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Glömde nämna att mollys och black mollys och guldbarber också funkar bra och ha i damm på sommaren.

                Kommentar

                Arbetssätt...