Praktbotia med "fläckar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonjac
    • December 2005
    • 87

    Praktbotia med "fläckar"

    Har köpt två praktbotier som var lite ljusare på de svarta områdena. Enligt handlaren så kunde svärtan förändras efter hur de mår, och således borde de bli mörkare när de vant sig vid mitt akvarium.

    Well, de verkar må bra och är pigga och allerta, men däremot så har de fått någon sorts "fläckar" i form av mörkare pigment på det svarta. Jag tänkte först att det var ett steg i att all svärta var på väg att bli mörkare, men nu, en vecka senare så verkar det ha avstannat och därmed är de i stort lika ljusa som förut, men med dessa mörkare "fläckar".

    Någon som känner igen vad jag talar om och vet något om det?
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Känner inte igen det du beskriver, eller så har jag inte förstått till 100%. Men hursomhelst så kan praktbotia ändra sin färg på de mörka banden ganska mycket normalt sett. I min grupp är det de största och mest dominanta som är minst svarta, speciellt när de får mat och bråkar lite med varandra. Den minsta hack-kycklingen i gruppen är så gott som alltid helt svart, utom när h*n spänner sig för de andra mindre fiskarna.

    När de växlar färg på de mörka banden från det djupsvarta brukar banden bli ojämt färgade, kanske är det det du ser?

    Det finns flera bilder på praktbotior på www.loaches.com där man kan se det här, kolla om det liknar dina fiskar. (Se bilden på Marge på http://www.loaches.com/species-index...a-macracanthus t.ex)

    Sen så är praktbota också extra känslig för vita prick-sjukan, men det låter det ju inte som du beskriver.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • Loial
      • December 2007
      • 50

      #3
      www.loaches.com finns även en utmärkt artikel med många bra bilder om praktbotians färger:

      An article explaining regional variations in Clown Loaches, the reasons for color changes and the variations in stripe pattern.

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Intressant! Hade missat den.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        Arbetssätt...