Eldstjärt och kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saften
    • January 2008
    • 9

    #16
    Ursprungligen postat av lenis3
    matte: hur gammal är eldstjärten? har för mig att aggressiviteten kommer när de blir äldre.

    eldstjärt går endast ihop med fiskar som är stora nog och modiga nog att försvara sig mot eldstjärten, dvs den funkar inte med t e x guramis, siamesiska algätare eller flying fox. när jag hade dessa fiskar blev de ständigt jagade av eldisen.
    Nämn några den passar ihop med då ?

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #17
      jag vet inte, men större och kaxigare fiskar som inte blir skrämda av eldstjärten. jag har bara haft min med visserligen stora fiskar (ovan nämnda) och det fungerade inte
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • sucksdorff
        • December 2006
        • 239

        #18
        Jag vet inget om eldstjärten men att trummljud o dyl. inte stör dom det är jag ganska säker på.Du kanske inte behöver sitta brevid akvariet men i e´tt annat rum tex är helt okey

        Kommentar

        • fetange
          • August 2007
          • 17

          #19
          Jag har en eldstjärt och den är rätt lugn för det mesta. Men om en av mina mollys försöker äta på botten så ångrar den sig väldigt snart för då blir den jagad ett varv runt karet. Sen är det lugnt igen.
          Min ger sig bara på mina mollys. Inte svärdbärare, praktbotior eller ancistrus, bara mollys.

          Kommentar

          • saften
            • January 2008
            • 9

            #20
            Joo grejen är ju att jag har trummorna i samma rum, får väl dämpa på ngt vänster dårå.. lr flytta ut trummorna

            tja.. ngn gång ska väl vara den första, får prova mig fram och se hur det fungerar helt enkelt : )

            Tack för svar!

            Kommentar

            • botia danio
              • January 2007
              • 86

              #21
              Eldstjärten jagar helst mörka fiskar
              Goby, Indiska glasmalar.
              och en Siamesis Hygrophila carmbosa.
              I ett annat akvarium 3 guppy

              Kommentar

              • knaperstekt
                • August 2007
                • 77

                #22
                Jag har en eldstjärt tillsammans med 2 ancistrusmalar, 2 mollys och en kampfisk i ett 110Liters. Funkar hur bra som helst.

                Kanske beror på att eldstjärten bara är 6-7cm lång. Men några kompisar till mig har en fullvuxen eldstjärt i ett 75Liters tillsammans med bland annat tetror & röda platysar, och det funkar också bra.
                Så detdär med att eldisar är aggressiva är nog olika från individ till individ.

                Köp en luten eldstjärt så den får växa upp med de andra fiskarna så kanske du har större chans att de trivs ihop.

                Kommentar

                • saften
                  • January 2008
                  • 9

                  #23
                  Jepp, har den med ett stim tigerbarber, funkar skitbra

                  Funderade på en grej dock, vad vill eldisen ha för käk ?
                  Läste att dom käkade vanligt fisk-käk men han åker ju aldrig upp till ytan och äter..

                  Eldfiskarna kanske inte käkar uppe vid ytan? MEN iaf, matar ni dem med ngt speciellt ?

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #24
                    Bortsett från att min äter flingor som trillar till botten och äter lite partiklar här och där (på roten, växter etc) så ger jag fodertabletter för bottenätare till honom. Han delar menyn med mina pansarmalar..
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • saften
                      • January 2008
                      • 9

                      #25
                      aah okey, såna där tabletter ger jag till min mal också, så dom får dela.

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #26
                        hade eldsjärt i mitt 60 liter.(tänkte flytta honom till mitt 300liter,hade honom bara där tillfälligt) han var ganska snäll men nafsa lite på skalarernas fenor (skalarerna va oxå där tillfällig) men dom gav honom en riktig snyting och sen va han helt lungn. så ensjärt e fina fiskar men behöver större fiskar som kan sätta honom på plats och den kommer nog att nafsa på kampfisken.

                        MVH daniel
                        Senast redigerad av danneregner; 19 January 2008, 15:05.
                        Diskus

                        Kommentar

                        • bluejaws
                          • February 2011
                          • 1

                          #27
                          Hej, jag har 4 mindre eldsjärtar i ett 70 l akvarie, mkt aktiva och glada.. gillar sina grottor och går bra ihop med mina tetror 3 st prakt guppy samt ett par dvärg papegoj ciklider.. alla kommer kanon överens!! Är ny på detta forum, har läst att folk tycker eldsjärtarna är riktiga huliganer men inte enligt min erfarenhet. mkt kul fisk som jag varmt kan rekommendera

                          Kommentar

                          • malfunkshun
                            • September 2008
                            • 394

                            #28
                            De är snälla när de är små men blir betydligt grinigare när de växer till sig. 70 liter är alldeles för litet.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Kan tänka mig att en äldre, grinig, och territoriell eldstjärt inte är en bra kombination med en kampfisk med framodlade slöjfenor, då de långa fenorna gör kampfisken ganska långsam, och de långa släpande fenorna blir ett perfekt mål för eldstjärten att sikta in sig på. Kampfisken riskerar nog att få sina fenor sönderslitna.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...