Eldstjärt och kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saften
    • January 2008
    • 9

    Eldstjärt och kampfisk

    Har lite frågor, vet dock inte om jag hamnat på rätt ställe i forumet men då får ni flytta inlägget isf : )

    Jag har ett akvarium med längden 80cm som rymmer ca 80l om jag inte minns fel. Undrade om man kan ha en eldstjärt i detta eller om det är för litet?
    Hur stora blir dom?

    Angående kampfisken, sån har jag haft förut men funkar de ihop med eldstjärt? Om ni har tips på andra firrar som är ganska livliga så är jag glad.

    Dessutom,(blir många frågor) störs dom av ljud t.ex om man spelar trummor i samma rum så att de tar skada av det ? Lr märker de inte av det alls ?
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Du kan läsa om den här.


    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • saften
      • January 2008
      • 9

      #3
      Joo jag har läst där och jag såg att ett större akvarium var bra, men några skrev att dom använde 80liters och det funkade, att de trivdes osv. så jag blev lite förrvirrad bara

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Mät hur långa sidorna är på ditt akvarium. Är det 80cm långt borde det hamna nånstans i 120L trakten tycker jag.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Jag har hört andra säga som har haft den att det kan vara rena huliganen i karet mot andra fiskar men jag vet inte sedan tycker jag karet är för litet.

          Thomas
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • Ante93
            • January 2008
            • 15

            #6
            Ursäkta mig jag vill inte stjäla någons tråd (om det nu heter så) men kan jag och isåfall vars kan jag starta en egen tråd?
            Är ny här så om någon har tid så uppskattas hjälp

            Kommentar

            • saften
              • January 2008
              • 9

              #7
              Jaa det är inge så högt karet, mätte precis 80x33x30= 79,2 liter fick jag det till.
              Låter det helt tokig eller ? Jag trodde själv också att det var större, måttstocken lär det ju inte visa fel iaf..

              Okey, jag märker att det inte blir ngt med eldstjärten då : /

              Vill ha en fisk med lite liv i liksom, finns det ngn annan snarlik som denna ?
              Senast redigerad av saften; 08 January 2008, 21:17.

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Ursprungligen postat av Ante93
                Ursäkta mig jag vill inte stjäla någons tråd (om det nu heter så) men kan jag och isåfall vars kan jag starta en egen tråd?
                Är ny här så om någon har tid så uppskattas hjälp
                Gå till forumets första sida välj forum och sedan väljer du ny diskussion

                Thomas
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                • Ante93
                  • January 2008
                  • 15

                  #9
                  Tack så mycket Thomas!

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    neeeeeeeeeeeeeeej ingen eldstjärt! den kommer jaga ihjäl den stackars kampisen. Eldstjärtar (iaf den jag hade) är extremt aggressiv
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • Emmma
                      • January 2007
                      • 340

                      #11
                      Jag har en regnbågshaj(samma släkte som eldstjärt) i mitt 200l och den terroriserar alla andra invånare(utom zebrabotiorna) och är väldigt snabb, så ja jag tror den behöver ett större kar...

                      Kommentar

                      • saften
                        • January 2008
                        • 9

                        #12
                        hmm vad tråkigt då.. går eldstjärten bara ihop med andra lugna arter då alltså ?

                        Angående det där med ljudet i samma rum från akvariet, hur är det med det ? Störs de av mkt höga eller låga toner ?

                        Kommentar

                        • matte159
                          • March 2007
                          • 1147

                          #13
                          Pga. många omständigheter hamnade min Eldstjärt i ett litet 63L. Jag vet att det är på tok för litet, men han verkar må helt ok och färgar ut bra. Han är jätte snäll och mina Kakaduaciklider har absolut inte ont av honom. Det enda jag har märkt är att han inte gillar Svärdbärare, och framför allt inte Svärdbärare-nykommlingar. Neontetror, Guppys, Apistogrammor... Inget stör eller störs av honom.

                          Jag kan haft tur och fått tag i en av de snällaste, det verkar så iaf. när man hör vissa som berättar hur dumma de är, men utifrån mina erfarenheter så rekommenderar jag den!
                          Mvh
                          Mathias
                          Fotoalbum

                          Kommentar

                          • saften
                            • January 2008
                            • 9

                            #14
                            Ursprungligen postat av matte159
                            Pga. många omständigheter hamnade min Eldstjärt i ett litet 63L. Jag vet att det är på tok för litet, men han verkar må helt ok och färgar ut bra. Han är jätte snäll och mina Kakaduaciklider har absolut inte ont av honom. Det enda jag har märkt är att han inte gillar Svärdbärare, och framför allt inte Svärdbärare-nykommlingar. Neontetror, Guppys, Apistogrammor... Inget stör eller störs av honom.

                            Jag kan haft tur och fått tag i en av de snällaste, det verkar så iaf. när man hör vissa som berättar hur dumma de är, men utifrån mina erfarenheter så rekommenderar jag den!

                            det var som sjutton, hur länge har du haft den ? storlek/ålder ?

                            funderar på att försöka göra mig av med mitt 80liters och skaffa ngt runt 200l som man kan stoppa ner lite roliga saker i
                            vet dock fortfarande inte om fiskarna blir mentalt rubbade av mina trummor..

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              matte: hur gammal är eldstjärten? har för mig att aggressiviteten kommer när de blir äldre.

                              eldstjärt går endast ihop med fiskar som är stora nog och modiga nog att försvara sig mot eldstjärten, dvs den funkar inte med t e x guramis, siamesiska algätare eller flying fox. när jag hade dessa fiskar blev de ständigt jagade av eldisen.
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...