Slöjstjärt o guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #16
    Tack så mycket för alla tipps o kommentarer Har varit givande läsning, tror inte jag ska satsa på Slöjstjärt till mitt akvarie. Inhandlar några mindre sorter istället.

    Mvh Charlotte

    Kommentar

    • Erika
      • May 2007
      • 182

      #17
      Ursprungligen postat av Charlottis
      Tack så mycket för alla tipps o kommentarer Har varit givande läsning, tror inte jag ska satsa på Slöjstjärt till mitt akvarie. Inhandlar några mindre sorter istället.

      Mvh Charlotte
      Det tycker jag att du gör rätt i!!! Lycka till!
      MVH Erika

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Låter bra Slöjstjärtar brukar också trivas bättre i lite lägre temperatur än de flesta andra akvariefiskar, som är tropiska.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • cattus
          • August 2007
          • 167

          #19
          Välj antingen slöjstärten ELLER guppy och neontetra. Är slöjstjärtarna små så går det bra. När de har vuxit sig större så köp ett nytt större akvarium och flytta dom dit. Då kan du skaffa guppy och neontetra till det mindre!!!! Varför krångla till det.
          Allt går om man vill...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av Whistler84
            Det ansjo menade med discus-kommentaren var en sarkastisk syftning på att bara för att fisken kanske skulle överleva (KANSKE!) så är det garanterat inte schysst mot fisken. Att hålla stora fiskar i små kar är dessutom olagligt och rubriceras som djurplågeri (en ungfisk som är liten men blir stor räknas fortfarande som "stor", då den behöver utrymmet för att växa till sig i naturlig takt).
            Huvudet på spiken!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • cattus
              • August 2007
              • 167

              #21
              Oj, vad gör vi då med alla små yngelkar..........
              Hur många har inte 12-30 liters med yngel i?
              Allt går om man vill...

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #22
                Håller med om att fiskar inte ska hållas i för små kar, och det är ansvarsfullt att skaffa stort utrymme till dem om man ska ha dem. Samtidigt blir det ju då ganska ordentlig dubbelmoral på denna sida om det i artbeskrivningen står att slöjstjärtar kan hållas i 120L, men att det sedan enligt denna tråd vore djurplågeri att hålla dem i 110L. Har man ett kar på 110L som innehåller lagom med sand, någon växt och sten så kan det karet nästan rymma lika mycket vatten som ett 120L som är väldigt tätt inrett med mycket sand, sten, skiffer, växter osv.

                Så självklart är stort utrymme väldigt bra, fick de leva vilt skulle de förmodligen må ännu bättre. Dessutom tycker jag i sådana fall att zoopet ska kolla upp sina artbeskrivningar så att inte folk luras till att ”plåga” sina djur i för små kar. Jag tror att många litar på den information de hittar där, och stämmer den inte så borde den ändras så att det inte blir fel hemma hos folk.
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • Erika
                  • May 2007
                  • 182

                  #23
                  Ursprungligen postat av Fridas
                  Håller med om att fiskar inte ska hållas i för små kar, och det är ansvarsfullt att skaffa stort utrymme till dem om man ska ha dem. Samtidigt blir det ju då ganska ordentlig dubbelmoral på denna sida om det i artbeskrivningen står att slöjstjärtar kan hållas i 120L, men att det sedan enligt denna tråd vore djurplågeri att hålla dem i 110L. Har man ett kar på 110L som innehåller lagom med sand, någon växt och sten så kan det karet nästan rymma lika mycket vatten som ett 120L som är väldigt tätt inrett med mycket sand, sten, skiffer, växter osv.

                  Så självklart är stort utrymme väldigt bra, fick de leva vilt skulle de förmodligen må ännu bättre. Dessutom tycker jag i sådana fall att zoopet ska kolla upp sina artbeskrivningar så att inte folk luras till att ”plåga” sina djur i för små kar. Jag tror att många litar på den information de hittar där, och stämmer den inte så borde den ändras så att det inte blir fel hemma hos folk.
                  Jag håller med dig!
                  MVH Erika

                  Kommentar

                  • Erika
                    • May 2007
                    • 182

                    #24
                    Ursprungligen postat av cattus
                    Oj, vad gör vi då med alla små yngelkar..........
                    Hur många har inte 12-30 liters med yngel i?
                    Förhoppningvis så får ynglen flytta till större kar då de vuxit till sig..... annars vore det ju inte yngelkar....
                    MVH Erika

                    Kommentar

                    • Julietta
                      • October 2007
                      • 101

                      #25
                      Hmm.. Jag antar att det inte gör någon skillnad att det är ett 120-literskar. Jag läste om slöjtsjärtar på zoopets artbeskrivning och hade nästan bestämt mig för att skaffa två till mitt 120-liters där jag har platy, svärdbärare och black mollys. Efter denna läsning antar jag att det inte är det bästa. Har någon nått förslag på fisk som liknar slöjstjärtar som man kan ha i mitt akvarium? Vill gärna ha någon fisk som ser lite grotesk ut, med krampig kropp och stora ögon. De ser ju coola ut..även om jag antar att det är kraftigt framavlade. kanske finns det någon fisk som ser ut så naturligt?

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        #26
                        Ursprungligen postat av Julietta
                        Hmm.. Jag antar att det inte gör någon skillnad att det är ett 120-literskar. Jag läste om slöjtsjärtar på zoopets artbeskrivning och hade nästan bestämt mig för att skaffa två till mitt 120-liters där jag har platy, svärdbärare och black mollys. Efter denna läsning antar jag att det inte är det bästa. Har någon nått förslag på fisk som liknar slöjstjärtar som man kan ha i mitt akvarium? Vill gärna ha någon fisk som ser lite grotesk ut, med krampig kropp och stora ögon. De ser ju coola ut..även om jag antar att det är kraftigt framavlade. kanske finns det någon fisk som ser ut så naturligt?
                        Golfbollar hade nog funkat fint för din del

                        MVH

                        Kommentar

                        • Julietta
                          • October 2007
                          • 101

                          #27
                          Golfbollar.. Låter Kul. Vad är det för en fisk??

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Slöjstjärtar som är odlade så de har ihoptryckt kroppsform.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Fridas
                              • September 2007
                              • 629

                              #29
                              Usch, dem tycker jag verkligen synd om.
                              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...