Microrasbora sp. Petchnoi en nyupptäckt sort?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Microrasbora sp. Petchnoi en nyupptäckt sort?!

    Är det någon som har hört talas om den eller som kan bekräfta att det inte är en av dom redan kända microrasbororna??
    Bifogade filer
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    #2
    Den är ju väldigt lik Maculatus men är det samma??
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Den har varit känd i ett par år, och misstänks vara en ännu obeskriven art; riktigt säker kan man inte vara för såvitt jag vet har ingen fiskforskare tittat närmare på den än.

      Det finns f.ö. förmodligen rätt många obeskrivna små-cyprinider i sydostasien ännu.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • miiaoo
        • January 2006
        • 2815

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Den har varit känd i ett par år, och misstänks vara en ännu obeskriven art; riktigt säker kan man inte vara för såvitt jag vet har ingen fiskforskare tittat närmare på den än.

        Det finns f.ö. förmodligen rätt många obeskrivna små-cyprinider i sydostasien ännu.
        Tack!!

        Men är det rätt att kalla den Microrasbora sp Petchnoi?
        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

        Kika gärna in i min dagbok!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ja, Petchnoi är en fångstlokal, och namnet Microrasbora sp. "Petchnoi" betyder alltså "obeskriven Microrasbora från Petchnoi".
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Ola Åhlander
            • May 2002
            • 213

            #6
            Boraras sp. borde väl stämma bättre? Någon Microrasbora är det väl knappast?

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Funderar på om dessa "petch noi" inte är den som brukar kallas för Boraras sp "south thailand"? Om man googlar hittar man nämligen inget på "petch noi" förutom Simontorp. Fast kan ju vara någon annan art för den delen också, men det var bara en tanke.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Haha, ja en Boraras är det förstås. Jösses, jag måste vara tröttare än jag trodde.

                Jag har också funderat på om "South Thailand" och "Petch Noi" kan vara samma, men inte fått nåt svar. Jag försökte kolla Petch Noi, och det är gissningsvis samma som "Khao Petch Noi forest reserve", men har inte kunnat få fram om det ligger i södra thailand eller inte.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...