Odling av dvärgbotia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M B
    • December 2007
    • 152

    Odling av dvärgbotia?

    Hej!

    Någon som har erfarenheter av att odla dvärgbotior, Yasuhikotakia sidthimunki? Har ett gäng vuxna som går hemma...
    Mikael
    www.poecilia.org
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Dvärgbotia är aldrig odlad i akvarium.

    Däremot är alla sidthimunki som säljs odlade artificiellt, genom att klämma ut ägg & mjölke, efter att ha fått gonaderna att mogna med hjälp av hormoninjektioner - den är utdöd i naturen pga de vatten där den levde har förstörts.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • M B
      • December 2007
      • 152

      #3
      Jaså? Jag har hört att de har odlats även i Sverige utan hormoner, men det kanske är fel??
      Mikael
      www.poecilia.org

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Du kan alltid göra ett försök men för att ens ha någon liten chans för lek så måste du ha dem exakta vattenvärdena som de har ute i naturen, rätt biotop mm. Det skulle endå vara extremt svårt att få lek men är du riktigt sugen så kan du skapa alla förutsättningar som krävs för att försöka.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Pja, vem vet, men varken jag eller www.loaches.com känner i alla fall till nån odling.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • M B
            • December 2007
            • 152

            #6
            Ja, jag var inne där och kikade förut i dag men de nämner ingen odling nä. Egentligen tror jag inte själva leken är så svår att få till. De har lekt i mitt akvarium förut, men några yngel har jag inte sett till. Mycket fisk i det iofs.

            Mikael
            www.poecilia.org

            Kommentar

            Arbetssätt...