Inreda lekakvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Inreda lekakvarium ?

    hejsan..

    undrar lite kort hur man skall inreda ett lekakvarium till Kilfläcksrasborer?

    vad ska man tänka på?
    hur stort?
    ph?
    djup?
    inredning?

    jag allt heltenkelt och om någon har bilder på lekakvarium av någotslag så skulle jag bli Glad


    Axel
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Kilfläcksrasboror kan leka i ganska små akvarier, ca 20-30 liter räcker nog. Men vill du föda upp många yngel är det bättre att satsa på omkring dubbelt så stort. De vill ha bredbladiga växter som t ex svärdplantor eller cryptocoryne att leka under bladen på. På botten kan du gärna ha lite javamossa eller någon annan finbladig växt, som äggen faller ner mellan. Då hittar inte föräldrarna äggen, vilket är bra med tanke på att de annars kan äta upp dem. Vattnet bör vara mjukt och ganska surt. Kilfläcksrasboran hör inte till de lättaste fiskarna att odla och föda upp, men jag tycker absolut att du ska göra ett försök. Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #3
      okej... jo det ska jag göra

      hur stor vattenomsättning vill de ha och har läst att man jan ha spelkulor som botten för då kan äggen också trilla ner i mellan.

      Och hur är det men vattenståndet? ska det vara högt eller lågt? och sist men inte minns hur många honor respektive hanar i ett 100L ??

      Axel

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4
        Ingen som vet om de vill ha mycket cirkulation i vattnet och ska man ha ca 13 cm djupt eller?

        Kommentar

        • Öronräv
          • March 2007
          • 754

          #5
          Ska du odla romspridare så kan det vara en idé att ha glaskulor (sådana som folk spelade med på skolgårdar någon gång förr i tiden, finns att köpa på leksaksaffärer) på botten istället för grus, som har samma funktion som Lars-olovs javamossa, rommen faller ner mellan kulorna och ligger skyddade tills de kläcks
          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

          http://oeronraev.bilddagboken.se/

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            okej.. mer hur mycket cirkulation ska man ha då?

            Kommentar

            • berraåsnobben
              • December 2007
              • 113

              #7
              Cirkulationen i akvariet är nog det minst viktiga.
              En syresten i ett hörne räcker säkert.
              Det viktiga är ju om lekparen passar för varandra.
              Vattnet mjukt lätt surt. Höj tempen till 27 grader.
              Någon bredbladig växt att fästa rommen på och givetvis något skydd för rommen på botten.
              Ta över hanen 1 dag innan och nästa dag flyttar du över 2 honor.
              Gör ett lekraster i plastnät som rommen kan ramla igenom då är det väldigt lätt att se om leken har varit också Detta raster kan man använda till alla romrövande fiskarter som sprider äggen.
              Det blir 30-100 ägg ungefär.
              Lycka till
              Camping

              Kommentar

              • axeisi
                • September 2007
                • 804

                #8
                okej .. ska jag ha högt eller lågt vatten. har läst lite allmänt här på zoopet om rasborer och där stog det att det skall vara högst 15cm djupt stämmer det på kilfläckar också?

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  Hej igen.. Gjorde ett försök så som ni har skrivigt och hade ungefär 13 cm djupt och tvår svärdplantor och två vatenpest och det visade gott så nu har jag tagit bort föräldrarna och sett några ägg. men vad ska jag göra nu? vad ska jag mata med i början och hur får jag tag i det? som sagt behöver hjälp med allt frånm ägg till 1cmare


                  Hehe ´hoppas det inte är för mycket begärt hadet !!


                  Axel

                  Kommentar

                  • sting
                    • September 2007
                    • 481

                    #10
                    är det lika dant som att odla sebrafiskar så kan du mata dem med infus-någonting.. det gör du genom att lägga lite hö i en burk med vatten. detta kan du mata med ett par dagar och sen kan du börga mata med artemia och riktigt nersmulat flingfoder.
                    så här gör jag i alla fall med mina sebrafiskbebisar men jag har bara fått rom en gång så..
                    men det borde funka lika dant eller?
                    /sting

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      okej tack sting, men hur ska man göra med höet och hur lång tid tar det för toffel djur (för det är vell det man får då?) att bildas? snackar vi några dagar eller?
                      och ska man ha doppvärmare i eller är det bara stoppa inn lite i en låda med vatten och låta det stå under en lampa?

                      Tack tack


                      Axel

                      Kommentar

                      • axeisi
                        • September 2007
                        • 804

                        #12
                        jahopp.. får testa mig fram då. hoppas det funkar.

                        Kommentar

                        • sting
                          • September 2007
                          • 481

                          #13
                          oj förlåt

                          efter en vecka tror jag det börjar bli riktigt bra men det funkar nog några dagar innan också

                          ingen doppvärmare behövs heller bara låta det stå.
                          /sting

                          Kommentar

                          • axeisi
                            • September 2007
                            • 804

                            #14
                            okej.. hoppas det går fort:P för ynglena ska matas om 3 dagar =\..

                            hade en doppvärmare över som jag stoppade i så det hålls en temp på 26 C går kanske lite fortare då:P

                            Kommentar

                            • sting
                              • September 2007
                              • 481

                              #15
                              om det ej hinner bli några toffeldjur kan du köpa något i affären som funkar lika bra.
                              /sting

                              ps. håll mig järna uppdaterad om det här själv har jag palett yngel så dem går nu i första hand innan jag försöker leka av sebrorna igen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...