Praktbotior i ett 120-literskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    #16
    Vad bra att jag inte köpte sådana... även om jag eg tyckte de var finare. Fast o andra sidan verkar dessa bengalbotior mycket livligare. Verkar inte alls lika skygga. Och dessutom har jag redan hört dem göra ljud. Visste inte att bengalbotior också kan låta. Är det kanske så med alla botior? Kul! :-D

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #17
      Ursprungligen postat av Julietta
      För övrigt verkar praktbotior vara roliga fiskar med stark personlighet utifrån vad jag har läst. Min uppfattning jag har fått är att de är lite tröga fiskar som kan vila på sidan och göra ljud Vad tycker ni som har sådana själv?
      Tröga skulle jag verkligen inte kalla dem. Det är väldigt livliga fiskar. Och snabba. Mina största gömmer sig mest på dagtid, men på kvällen kommer de fram och röjer runt. De stora är rätt skygga, men när de får tillräckligt god mat så äter även de ur handen.

      Att de är så snabba och livliga tycker jag är en stark anledning till att inte ha dem i små akvarier, även om man skulle skaffa små exemplar och bara ha dem tills de blivit för stora.
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #18
        Jättebra att du köpte bengalbotior i stället! De blir knappt hälften så stora som praktbotior och är lika bra snäckätare. Om du köper 2-3 till kommer de att trivas ännu bättre.

        Olle

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #19
          Ursprungligen postat av Julietta
          Ok.. Får kolla upp Zebrabotior också Det finns så mycket fiskar. Nu har jag bara 2 spenops molly, 2 svärdbärare och 2 platy. Har även funderat på scalarer.

          120l är för litet för skalarer, de vill ha höga akvarium. 300l brukar vara lagom

          Kommentar

          • Julietta
            • October 2007
            • 101

            #20
            Jo.. Även om mitt 120-liters är ovanligt högt för sin volym och jag har hört att det kan fungera så har jag efter att ha läst på lite mer om skalarer kommit fram till att det nog är en dum idé. Såg riktigt stora i akvarieaffären nu. Synd, för de är riktigt snygga tycker jag. Finns det inga dvärgvarianter eller något liknande?

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #21
              Tyvärr, den variant som i äldre böcker kallas för "dvärgscalare" är samma art som den vanliga scalaren och blir lika stor. Det är helt riktigt att scalarer vill ha höga akvarier på ca 300 liter eller mer.

              Olle

              Kommentar

              • Julietta
                • October 2007
                • 101

                #22
                Det får helt enkelt bli någon dvärgciklid istället

                Kommentar

                Arbetssätt...