Praktbotior i ett 120-literskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Praktbotior i ett 120-literskar?

    Hej,

    Jag var och pratade med min akvarieaffär om mitt snäckproblem. Han föreslog att jag skulle köpa två praktbotior. Jag frågade om det inte var för litet i mitt akvarium då jag har läst här att det krävs ett större utrymme. Hur som helst tyckte han inte att det var några problem och att mitt var tillräckligt stort. Tror inte han var ute efter att bara sälja, då han vet att jag hade köpt något annat annars. Vad tror ni? Kan jag ha 2 praktbotior i mitt 120-liters? Jag funderar lite på om jag kan ha dem ett tag, så att de kan käka upp alla snäckor, och sedan efter hand sälja/ge bort dem till någon med större akvarium. Tror ni man kan göra så? Så länge de är små borde det väl gå bra att ha dem i mitt akvarium?

    / Julia
  • Guest

    #2
    Ja det borde ju gå, men de trivs inte 2st. Bör ju vara i ett stim.
    Köper du riktigt små, så köp 4st om du nu ändå planerar att lämna dom vidare sen.

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Hejsan,

      Egentligen är ditt kar för litet för praktbotier. Men fördelen (?) med dem är att de växer sakta... Riktigt sakta.... Så du kan troligen ha dem i ditt 120 liters ett bra tag innan de börjar vantrivas.
      Sedan är de ju stimmfiskar, som Anettejt säger. Eller snarare små gruppfiskar. Gillar att vara grupper om 6-8 fiskar ungefär. 2 är ett par Så skaffa ett par till eller inga är min åsikt.

      Mvh

      Stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Klart att de växer sakta om de inte får rätt utrymme, men vem vill ha krymplingar i akvariet? Inte jag i alla fall. Jag hade hellre satsat på ett stim av någon annan botia, t ex skunkbotia (Botia morleti) som bara blir 7-8 cm och är en lika bra snäckätare.

        Olle

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
          Klart att de växer sakta om de inte får rätt utrymme, men vem vill ha krymplingar i akvariet? Inte jag i alla fall. Jag hade hellre satsat på ett stim av någon annan botia, t ex skunkbotia (Botia morleti) som bara blir 7-8 cm och är en lika bra snäckätare.

          Olle
          Håller med dig om att det är bättre att satsa på ett stim med andra botior.

          Men praktbotior växer långsamt. Oavsett karstorlek. De växer ganska snabbt till 7-8cm. Sedan börjar de växa mycket snabbare. Tar år innan de är över 10cm långa.

          De blir inte krymplingar i ett kar, bara för att karet kommer bli för litet om 2 år eller så. Tror inte fiskar tänker så långt fram riktigt. Och med tanke på att "Julietta" ville ha dem under en kort period för att få bukt på sina snigelproblem...
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Olle A
            • January 2002
            • 1661

            #6
            ...så är det alltså okej att nästan se dem som slit- och slängvaror? Jag tycker inte om den attityden till levande djur, utan anser fortfarande att ett stim mindre botior är det enda rätta. Vem vet hur fort och lätt det går att hitta någon med ett större akvarium som vill ha praktbotiorna?

            Olle

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
              ...så är det alltså okej att nästan se dem som slit- och slängvaror? Jag tycker inte om den attityden till levande djur, utan anser fortfarande att ett stim mindre botior är det enda rätta. Vem vet hur fort och lätt det går att hitta någon med ett större akvarium som vill ha praktbotiorna?

              Olle
              Slit och släng har ingen nämt.
              Snarare hjälp mig nu och säjl sedanj. Vad är det för fel på det?

              Men jag håller med i mångt och mycket. Som jag skrev i första inlägget "Egentligen är ditt kar för litet för praktbotier"

              Mvh

              Stefan
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
                ...så är det alltså okej att nästan se dem som slit- och slängvaror? Jag tycker inte om den attityden till levande djur, utan anser fortfarande att ett stim mindre botior är det enda rätta. Vem vet hur fort och lätt det går att hitta någon med ett större akvarium som vill ha praktbotiorna?

                Olle
                Så bara för att man köper fiskar så måste man behålla dom livet ut?
                Blir det verkligen slit o släng? Tar man hand om djuret bra, för att sedan lämna vidare den så den får det ännu bättre, vad är felet?
                Hur stort kar går den i butiken? Hur mycket mat får den där? Och vilken mat?
                Att sälja vidare Praktbotier är inga problem. Och de växer ju som sagt var långsamt.
                Skunkbotierna tilltalar inte alls mig, har inte de bra egenskaperna en Praktbotia har i sällskapsakvariet.

                Men för att slippa tjafs om humant eller inte, skaffa några snigelfällor i stället!

                Kommentar

                • Julietta
                  • October 2007
                  • 101

                  #9
                  Tack för alla svar. Ska kolla upp vad skunkbotior är för några. Och vad är snigelfällor? Det låter ju bra. Helst skulle jag ju vilja ha kvar praktbotiorna om jag köper några, men vill ju självklart att de ska trivas. Tar det dock ca 2 år innan de börjar vantrivas lär jag nog redan ha ett mycket större akvarium. Började med denna hobby för ca 2 månader sedan. Tänkte då köpa ett litet minikar, men tyckte det jag köpte var snyggare. Redan efter någon vecka när jag böjade kolla upp fiskar, ångrade jag att jag inte köpte ett större. Jag tolkar era svar som att det är tillräckligt stort för 4 små praktbotior. Ska ta reda på vad snigelfällor är. Fungerar det kanske jag hoppar praktbotiorna, annars köper jag 4 st som jag har tills de blir för stora. Då ger jag bort dem alt. köper ett nytt akvarium.

                  Kommentar

                  • Tintaglia
                    • January 2006
                    • 146

                    #10
                    Varför inte Zebrabotior (Botia Striata) som är mindre (8-10 cm) men minst lika vackra som Praktbotian! Jag har ett gäng i ett 120-L och tycker inte det är för litet. De är aktiva och glada, men fredliga mot de andra fiskarna. Hade först 4 st men märkte att de blev bra mycket tuffare när jag köpte två till. Stimmar bra och hittar alltid på något roligt - kommer alltid fram och väntar på maten när jag sätter mig framför akvariet...

                    Kommentar

                    • Julietta
                      • October 2007
                      • 101

                      #11
                      För övrigt verkar praktbotior vara roliga fiskar med stark personlighet utifrån vad jag har läst. Min uppfattning jag har fått är att de är lite tröga fiskar som kan vila på sidan och göra ljud Vad tycker ni som har sådana själv?

                      Kommentar

                      • Julietta
                        • October 2007
                        • 101

                        #12
                        Ok.. Får kolla upp Zebrabotior också Det finns så mycket fiskar. Nu har jag bara 2 spenops molly, 2 svärdbärare och 2 platy. Har även funderat på scalarer.

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #13
                          Jag rekommenderar polkadotbotia (Botia kubotai). Inte heller så stora som praktbotian. Livlig, glad och fredlig fisk. Trivs i grupp precis som flera botia sorter. Tycker de är snyggare än zebra botia. Vilket också är ett bra tips, som nämndes ovan.
                          Det går bra att blanda de olika sorterna botia också. Jag har haft flera sorter ihop och de stimmar ihop. Just zebra och polkadot är lite mindre men ändå effektiva snäckjägare.

                          Det som endel säger att det går att lämna bort dem när de blir stora är kanske inte så lätt kan jag tycka. Vi har pakistanbotior som vi haft i snart 16 år. De är lite stora för det kar de går i, men vill man göra sig av med dem efter så lång tid? Tänk om de inte klarar flytten?
                          Senast redigerad av Eurydike; 04 December 2007, 14:13.

                          Kommentar

                          • Julietta
                            • October 2007
                            • 101

                            #14
                            Köpte 4 botia dario idag. Dessa blir inte alls lika stora, men skulle även äta snäckor. Har precis fört över dem i akvariet och de verkar livliga och pigga. Får se hur det går. :-)

                            Kommentar

                            • patriksg
                              • May 2007
                              • 1705

                              #15
                              Praktbotior kan bli rätt så stora även i små kar, såg 3st i ett 110L dom var kanske 10-12cm, det var på tok för litet för dom
                              Mvh Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...