Köpa Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    Köpa Praktbotia

    Imorrgon ska jag köpa praktbotior.
    Några tipps på vad bör jag tänka på?
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    Att ha ett akvarium som är större än 250 liter.
    Att de är stimfiskar, köp tre eller helst flera.
    Samt såklart att ditt kar har lagom temp och pH (25-30 gr och pH 6-7,5), jag har dock aldrig upplevt dem som svåra.

    Kolla så att de ser välgödda ut, att inte ryggen ser ut som ett knivblad. Vill minnas att de kan ha/få en sjukdom där de liksom magrar och ryggen blir "spetsig".
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag hade kollat extra noga och verkligen valt de som ser ut att vara intresserade av din närvaro.
      Har haft väldigt olika Pbotier genom åren, och visst är det roligast att få kunna se dom även på dagen.
      Bara stå o titta på fiskarnas beteende ett tag, och sen säger du:
      -De fyra (eller mer) vill jag ha. Sen skrattar du inombords och hoppas handlaren lyckas fånga just de fyra...
      De ska vara runda om magen med, då är de välmående.
      De kräver Artemia i sitt foder och bra med grottor.
      Ju mindre du stressar dom i flytten ju bättre!
      Fixa total mörkläggning vid transport.

      Kommentar

      • VioXiD
        • April 2007
        • 266

        #4
        Ursprungligen postat av Piscator
        Att ha ett akvarium som är större än 250 liter.
        Att de är stimfiskar, köp tre eller helst flera.
        Samt såklart att ditt kar har lagom temp och pH (25-30 gr och pH 6-7,5), jag har dock aldrig upplevt dem som svåra.

        Kolla så att de ser välgödda ut, att inte ryggen ser ut som ett knivblad. Vill minnas att de kan ha/få en sjukdom där de liksom magrar och ryggen blir "spetsig".
        Jag tänkt köpa 5st
        Jag har 600L, 26-27grader, pH 6.5 (trorja)
        Så det är inga problem då.... Ska kolla det med ryggen!
        28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

        Kommentar

        • VioXiD
          • April 2007
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av Anettejt
          Jag hade kollat extra noga och verkligen valt de som ser ut att vara intresserade av din närvaro.
          Har haft väldigt olika Pbotier genom åren, och visst är det roligast att få kunna se dom även på dagen.
          Bara stå o titta på fiskarnas beteende ett tag, och sen säger du:
          -De fyra (eller mer) vill jag ha. Sen skrattar du inombords och hoppas handlaren lyckas fånga just de fyra...
          De ska vara runda om magen med, då är de välmående.
          De kräver Artemia i sitt foder och bra med grottor.
          Ju mindre du stressar dom i flytten ju bättre!
          Fixa total mörkläggning vid transport.
          Okaj, ska kolla extra noga när jag väljer dom, Är nog smidigare att välja 1 i taget
          Kräver artemia? Måste den var levande, eller kan det var flingfloder innehållande artemia?
          28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

          Kommentar

          • VioXiD
            • April 2007
            • 266

            #6
            Vet ni om dom stimmar ihop sig om man köper dom i olika butiker?
            28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #7
              Jadå, har även varit med om att de stimmar tillsammans med karpfiskar - typ slöjstjärt!
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Ursprungligen postat av VioXiD
                Okaj, ska kolla extra noga när jag väljer dom, Är nog smidigare att välja 1 i taget
                Kräver artemia? Måste den var levande, eller kan det var flingfloder innehållande artemia?
                De kräver inte artemia.
                Äter det mesta. Flingfoder, altabletter, grönsaker (squash, gurka, blomkål). Artemia slinker också ner

                Köpte 6 stycken igår. ett par år sedan jag hade praktbotier senast. Ska bli kul. Roliga små liv
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Ursprungligen postat av VioXiD
                  Vet ni om dom stimmar ihop sig om man köper dom i olika butiker?
                  Jag har inte haft just prakt botior, men pakistanbotia, polkadotbotia, zebrabotia och tigerbotia... Alla utom tigerbotian har hängt ihop i samma flock och haft hur kul som helst. De är jätteroliga fiskar. Men de kan ibland jaga andra sorters fiskar och nästan mobba vissa och de äter yngel och rom så fort de får chansen.

                  Men stimma ihop sig lär de göra alla gånger.

                  Kommentar

                  • VioXiD
                    • April 2007
                    • 266

                    #10
                    Kom hem för ca 1 timme sen. Och har precis "koppat" färdigt. fyra av dom försvann rakt in i mitt stenrös. Och 1 direkt bakom min ena rot...
                    Hoppas dom blir lite modigare med tiden, för dom var himla fina. Runt 4-5cm. Ska bli kul o se om dom växer lite också!
                    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stew
                      De kräver inte artemia.
                      Äter det mesta. Flingfoder, altabletter, grönsaker (squash, gurka, blomkål). Artemia slinker också ner
                      Vad de äter och vad de behöver är inte riktigt samma sak.
                      I vilt tillstånd föds de upp på maskar, mygglarver, räkor, snäckor, kräftdjur (Artemia) och larver.

                      Jag tycker det är viktigt att påpeka att de varken är slaskätare eller algätare.
                      De är matvrak, äter allt, men har köttbehov!

                      Åleds fryst Artemia rekommenderar jag, alternativt daggmaskar.
                      Vågar man fodra med röda mygglarver så är det med ett alternativ.
                      Som torrfoder funkar det bra att trycka fast en O-nip på rutan.
                      Finns även ett torrfoder som heter Viformo, (sjunkande tabletter)

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Vad de äter och vad de behöver är inte riktigt samma sak.
                        I vilt tillstånd föds de upp på maskar, mygglarver, räkor, snäckor, kräftdjur (Artemia) och larver.

                        Jag tycker det är viktigt att påpeka att de varken är slaskätare eller algätare.
                        De är matvrak, äter allt, men har köttbehov!

                        Åleds fryst Artemia rekommenderar jag, alternativt daggmaskar.
                        Vågar man fodra med röda mygglarver så är det med ett alternativ.
                        Som torrfoder funkar det bra att trycka fast en O-nip på rutan.
                        Finns även ett torrfoder som heter Viformo, (sjunkande tabletter)
                        Jo. Det kan jag hålla med om att deras kost i det fria ser annorlunda ut. (hur många fiskar får flingfoder i det fria?) Dock så äter de även vegetariska saker i det fria.
                        Men de lever och mår aldeles utmärkt bra av annat än kött också! De har inget köttbehov. De gillar kött. Det är en annan sak.

                        Praktbotior är omnivorer. De äter vad som finns till buds. Kött, grönsaker, alger.

                        De klarar sig perfekt på en grönsaksdiet! Likaväl som de klarar sig på en köttdiet.
                        Senast redigerad av Stew; 28 November 2007, 13:57.
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #13
                          Fast omnivor betyder väl inte att de klarar sig på antigen växt- eller köttdiet? Utan att de ska äta från både kött- och växtriket för optimal hälsa. Det är en väldigt skillnad på att överleva på en kost och att äta optimal kost.

                          Kommentar

                          • Stew
                            • July 2004
                            • 1736

                            #14
                            Ursprungligen postat av Eurydike
                            Fast omnivor betyder väl inte att de klarar sig på antigen växt- eller köttdiet? Utan att de ska äta från både kött- och växtriket för optimal hälsa. Det är en väldigt skillnad på att överleva på en kost och att äta optimal kost.
                            Vet faktiskt inte exakt. Allätare betyder det. Vi (människor) är ju omnivorer. Grisar är det. Och praktbotier.

                            Det jag reagerade på var att Anettejt skrev "De kräver Artemia i sitt foder". Detta stämmer inte. Varierat foder är väl som så ofta bäst. De mår mycket bra av tex en blandning av flingfoder, algtabletter, räkmix och gurka. Och har inga som helst krav på att artemia ska vara med på deras meny. Är tveksam till att de har ett köttbehov över huvudtaget. Tror som sagt att de klarar sig perfekt på en grön diet.
                            540l Malawi
                            180l Växt / sällskapskar
                            90l odlingskar
                            50l odlingskar / karantänskar

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #15
                              Nja fast är de omnivorer så innebär det ju just att för att de ska må perfekt så ska de ha blandad kost. För att det ska vara allra bäst ska de väl äta det de skulle äta i sitt habitat. Inte gurka då...fast vi får ju göra så gott vi kan med de medel vi har. och en optimerad kost för en omnivor skulle då alltså bestå både av kött och växter inte bara det ena eller det andra.
                              Artemia är väldigt nyttigt så det är ett bra tips att mata många sorters akvariedjur med....som ett inslag i deras meny inte enbart.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...