Idiotiska praktbotior!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • azknom
    • October 2007
    • 28

    Idiotiska praktbotior!!!!!

    Jag kände att jag var tvungen att dela med mig av en ... intressant ... erfarenhet av den underbara fiskarten praktbotia. Som så många vet så är de ju rätt duktiga på att gömma sig. Det visste jag också men när vi började inse att två av våra fyra stora praktbotior inte längre visade sig så började vi bli lite fundersamma. Men visst, praktbotior kan ju vara lite konstiga så vi funderade väl inte så mycket på det men när det gått någon vecka så blev vi lite oroliga. Vi hade visserligen bara ett par gömställen där de kunde gömma sig men man vet ju aldrig med de fiskarna. Så igår bestämde vi oss för att kolla i de gömställena och lyfte på roten och plockade bort den aktuella krukan men där fanns inga praktbotior. Det fanns då inget mer ställe de kunde gömma sig på. Detta har man ofta läst här på forumet men vårt akvarium är rätt öppet planerat så vi såg klart och tydligt alla ställen de kunde befinna sig på. Vi tyckte väl att det var lite lustigt att två praktbotior på 6-8cm bara kunde försvinna spårlöst men det är klart att de kan ju ha legat ett tag och blivit uppätna av de andra.

    Jag kunde dock inte riktigt släppa detta så efter att ha kollat så de inte kunnat hoppa ut i morse så var det något som slog mig nu ikväll. Pumpen... Det är den fast installerade filterlådan som följer med Juwels trigon 350 jag pratar om. På sidan är det ett hål som i rimlighetens namn borde vara för litet för våra botior. Vi har dock pysslat en del med filterrengöring den senaste tiden och haft lådan öppen så vi tyckte att det var värt att kolla. Fram med ficklampan och titta ner i filterlådan (inte helt enkelt kan jag säga). Efter någon minut ser jag en stjärtfena fladdra förbi. Så där var våra försvunna botior. Efter en hel del strulande med håvar, borstar, en sked och en stekspade så fick vi upp den ena och fångat den medan den andra simmade ut själv efter att vi hade stört den lite för mycket i dess utmärkta gömställe.

    Sensmoral. Leta efter försvunna botior på ALLA ställen. Det finns ingenting som är omöjligt i en botias värld. Det är bara lite svårare och ingen botia med självaktning har väl backat för en utmaning eller???
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hehe så kan det gå

    påminner mig om när jag hittade en ancistrushane fastsugen på en rot (stor) som jag lyft ur akvariet..han satt inkilad i rotens mitt så jag fick spola en hård vattenstråle på honom så till sist pallrade han sig ut, men då hade han redan varit på torra land i några minuter.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Vi har en botia som kilade fast sig i en rot, blev hammare och skruvmejsel för att få ut den lilla parveln, men den överlevde! Synd dock på roten...

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Hehe, typiskt praktbotior. Undrar hur de har överlevt genom alla miljoner år...?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...