Är det svårt att odla slöjstjärtar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    Är det svårt att odla slöjstjärtar??

    Jag plockade ut mina fyra som jag hade i ett hörnakvarium,detta för att få plats med mitt lekande diskuspar.Satte slöjjorna temporärt i ett 54l så länge.
    Döm om min förvåning när jag så hade haft diskusarna i hörkaret några dagar,DÅ upptäckte jag fyra levande pyttesmå yngel......Ja visst hade slöjjorna lagt rom!!Två dagar efter flytten till 54l karet låg massor av ny rom på botten!
    Så nu har jag 4 små ca 1cm slöjjor samt diskussprattel i mitt hörnkar.....
    Får nu se hur detta utvecklar sig,vill inte rota för mycket i hörnkaret,i morgon bör diskusynglen bli frisimmande.
    Men min fråga var är slöjjor lättodlade,har aldrig liksom varit med att dessa förökar sig.

    lennart
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    #2
    verkligen ingen som vet hur lätt det är att få slöjjorna att leka???

    Kramfors....Gustav??ni bör väl veta??

    lennart

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Slöjstjärt som inte får känna av årstidsväxlingar kan leka när som helst när de trivs.
      Är de ute i en damm leker de på försommaren men även på hösten när de kommer in till ett varmt akvarium.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Erika
        • May 2007
        • 182

        #4
        Jag har ett gäng slöjisar som inte har lekt än och jag har haft dem i 8 månader. Anledningen är nog att de som är könsmogna troligtvis är hannar. Så var säker på att du har båda könen. Svårt att se skillnad på dom när de är små ju....Men eftersom jag har många som är små så hoppas jag att de är honor och att de kommer igång att leka.

        MVH Erika
        MVH Erika

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          #5
          Mina lekte i Augusti men det gick inte så bra..

          Kommentar

          • Erika
            • May 2007
            • 182

            #6
            Hoppsan !
            Idag leker två av slöjisarna!!! De är ca 5 cm stora (utan stjärtfenor) En gul och en grålila. Hoppas det blir något av det bara.
            MVH Erika
            MVH Erika

            Kommentar

            Arbetssätt...