2 regnbågshajar i samma akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    2 regnbågshajar i samma akvarium?

    Ni som haft fler än en regnbågshaj i samma akvarium, hur har ni upplevt att det funkat? I artbeskrivningen står ju att akvariet måste vara minst 125 cm långt för två stycken men jag är mest intresserad av om ni upplever att det går och om det har någon betydelse vilket kön fiskarna är.
    Vore trevligt att få höra
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Jag har haft två i samma akvarium..hanar...det var på den tiden man trodde att de kunde sin sak i akvarieaffärer. Hon sa att det gick utmärkt att ha flera.... Och förvisso gömde sig den ena mest hela tiden och då gick det väl bra, men kanske inte var så kul för den som gömde sig...vet ej. Fick de syn på varann så slogs de som attan. En rätt trevlig fisk annars. Fredlig mot allt annat i kavariet, utom artfränder då. Äter endel alger och så också.

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Jo, jag älskar regnbågshajar. Har haft två, dock inte i samma akvarium, en normalfärgad och en albino.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Jahapp, fick inte tag i nån albino... undrar hur länge jag ska få vänta. Har väntat på min albino regnbågshaj nu i snart två år
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Albino? Har du någon bild? *Jättenyfiken*

          Antar att de annars är som eldstjärtar och sådana har jag två av. Det funkar, men gudars vet hur länge till och inget jag vill rekommendera. Jag går bara och väntar på att de ska bli små elaka jäklar... (Jag hade tre till idag då jag gav bort en. Ska hitta ett hem till den andra med, så jag bara har en ensam. Försäkerhets skull!)
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Det är ganska lätt att hitta bilder på albinos om man googlar efter bilder på Epalzeorhynchos frenatus. Det lustiga är att dom nästan alltid finns i leverantörernas listor och så var även fallet nu men inga kom...
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Riktigt, riktigt läcker!! Förstår att du vill ha en sådan!

              (Mina tre eldstjärtar var/är btw hanar allihop, missade det i mitt förra inlägg. De är ungefär 7 cm nos-rumpa utan fena och slåss som sagt ännu inte. Men jag antar att det är en tidsfråga...)
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Det var albinon som fick mig att intressera mig för regnbågshajar från början. Tyckte att dom såg helsköna ut med sin bleka kropp och röda fenor. Tyvärr hände något med min under transporten hem. Den låg inte länge i påsen men var "halvdöd" när jag kom hem med den. Sen kvicknade den till men fortsatte vara onormalt seg under hela tiden jag hade den. Den levde inte många månader. Den normalfärgade jag har är däremot två år nu.

                Skulle ändå vara intressant att höra mer om erfarenheter. Får jag tag i en albino och kanske "nyheten" snow white, som jag inte har en aning om hur den ser ut så ska jag eventuellt prova ha dom två i mitt största akvarium åtminstone en tid.
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Ja, absolut; prova! Så länge man har med i beräkning att det _kan_ fungera dåligt så är det bara att köra! De kommer ju att ha gott om plats. Att däremot ha tre eldstjärtar finns det inte mycket mening med...
                  Mina tre har gått i 144 liter utan att bråka.. Men med gott om gömställen och de gillar ju att segla i sin egen lilla värld. De behövde liksom inte stöta ihop.

                  Hoppas du får fler svar!
                  Senast redigerad av Dysnomia; 22 November 2007, 14:31. Anledning: Stavfel..
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • sucksdorff
                    • December 2006
                    • 239

                    #10
                    Hej där, jag hade tre regnbågshajar i mitt 400 l o det gick inget bra alls! Den största tog kommandot från början och ägde akvariet (tror han). Så fort han såg dom jagade han bort dom.Den minsta dog efter ett tag, vet ej varför, så nu har jag två kvar, varav den minsta praktiskt taget bor bakom pumpen med omnejd o den andre har resten av de ca 350 l! Jag tror inte att könet spelar någon roll tyvärr och han/hon är väldigt snäll mot akvariets övriga invånare och duktig algätare + fin att titta på så jag förstår att du tycker om dom., men jag tror att man gör bäst i att bara skaffa en. Undrar hur man gör när man förökar dom?Insemination?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag har för mig om att jag har läst att nå´n, en svensk tror jag, har fått lek av eldstjärtar, om jag minns rätt hade han drygt 10 stycken. Tror det är bäst att hålla dem så, så att aggressiviteten fördelas mer, och har man en så kanske risken ökar för att de ska ge sig på andra fiskar. Det kanske gäller även regnbågshajar, eftersom de verkar vara nära släkt.

                      Könsskillnaderna är nog mycket svåra att se, möjligtvis är fullvuxna (10-15 cm) honor rundare än hanar.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        #12
                        Har inte hanarna ett svart/mörkare band närmast stjärtfenan? Har för mig att jag läst det någonstans.

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Enda anledningen till att jag eventuellt ska ha två i samma kar är att jag definitivt vill köpa om jag får tag i en av varje av dessa färgvarianter. Så om jag inte hinner få ett till kar innan dess är jag tvungen att ha dem i samma.
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • cattus
                            • August 2007
                            • 167

                            #14
                            Enl min erfarenhet så funkar det bättre om man har fler än två. Just nu har vi tre och det går utmärkt. Större stim funkar också utmärkt. Men två stycken har inte gått något vidare bra. Skulle tro att om man har "för många" hanar i ett stim så blir det större rivialitet. Massor med gömställen underlättar.
                            Allt går om man vill...

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Om man har fler så fördelas aggressiviteten mellan fler individer, så att inte samma blir attackerade hela tiden. Tror inte könen spelar så stor roll, två honor slåss nog också, liksom förmodligen en hane och hona också. Antingen ska man nog bara ha en, men då ökar nog risken att de andra fiskarna blir attackerade istället, eller så har man en grupp, har som sagt för mig att han som fick lek av eldstjärt hade över 10.

                              Gott om gömställen, och revirgränser, är förstås viktigt.
                              Senast redigerad av Shepard; 25 November 2007, 21:27.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...