känslighet hos siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    känslighet hos siamesisk algätare

    Jag undrar om man kan ha siamesisk algätare som första fisk i ett nystartat akvarium, alltså att den får köra in akvariet. Någon som vet, är den känslig för vattenvärden o.dy.?
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag brukar använda siamesiska algätare som startfiskar, och det har fungerat alldeles utmärkt. De har klarat nitrittoppar och hela köret, så jag tror inte de är känsligare än någon annan fisk.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • biotopofil
      • September 2006
      • 25

      #3
      Mina 3 siameser är ur-starka. Har klarat vassa PH-ökningar och oförutsedda värme ökningar (dopp-värmaren fick spader och höjde temperaturen till 34 grader). Håller med Jens om att de går utmärkt att ha i nystartat akvarium.

      Siameser har oförtjänat dåligt rykte i att bara vara "funktionsfiskar" eftersom de äter alger. Fantastiska firrar med personlighet.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av biotopofil
        Mina 3 siameser är ur-starka. Har klarat vassa PH-ökningar och oförutsedda värme ökningar (dopp-värmaren fick spader och höjde temperaturen till 34 grader). Håller med Jens om att de går utmärkt att ha i nystartat akvarium.

        Siameser har oförtjänat dåligt rykte i att bara vara "funktionsfiskar" eftersom de äter alger. Fantastiska firrar med personlighet.
        Håller med om det. De har ett intressant socialt samspel också. Det händer att en av dom lägger sig och smånafsar på sidan på en annan, varpå den andre börjar simma knyckigt med hela kroppen, Har längre undrat vad det där är för något...tror inte det är något rangordningsbeteende, för då skulle väl en av dom sticka iväg till slut. Men de byts om istället...kanske är något förspel till parning?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • biotopofil
          • September 2006
          • 25

          #5
          Om det vore en parningslek vore det fantastiskt! Har hört att de är svår-lekta. Det sociala samspelet du nämnde är intressant. Hade två till att börja med, och de höll ihop jämnt. Sedan dog en av dem oförklarligt (kom hem efter en vecka utomlands, och där flöt han). Köpte två till ganska snart, och de höll ihop som klister. Men den kvarvararande brodern verkade aldrig riktigt "klicka" med de andra. Även nu fast det är nästan ett år sedan. Intressant. SKulle vara intressant att skaffa fler och titta på gruppdynamik.

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            jag har tyvärr erfarenheten av att ha "gasat" ihjäl rätt många med CO2. så pH fall tål dom inte.
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Skulle säga att de är tämligen hårda fiskar. Klarar mycket, och borde fungera bra som startfiskar.
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • Lilibet
                • June 2007
                • 346

                #8
                Tack för era svar. Hur många tror ni är lämpligt att ha/hur många har ni i samma kar?
                Den som har flest saker när han dör vinner!

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagicFingers
                  jag har tyvärr erfarenheten av att ha "gasat" ihjäl rätt många med CO2. så pH fall tål dom inte.
                  Det är säkert inte pH-fallet de dog av utan koldioxidförgiftning ungefär som människor inte dör av brist på syre utan pga för mycket koldioxid när vi blir kvävda.

                  Kommentar

                  • biotopofil
                    • September 2006
                    • 25

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lilibet
                    Tack för era svar. Hur många tror ni är lämpligt att ha/hur många har ni i samma kar?

                    Det är ingen stimfisk, men verkar må mycket bättre med i alla fall en eller två till av samma art. På engelska kallas det en "pod" har jag hört. Dvs. en grupp fiskar som trivs tillsammans, men inte visar de betende som stimfiskar har. T.ex. praktbotior är uber sociala, och mår dåligt om de är få, men är ingen stimfisk för det.

                    Så köp 2-4 siameser du, gärna på samma gång.

                    Kommentar

                    • Knyttet
                      • December 2006
                      • 646

                      #11
                      Mina siameser umgås med varandra, så jag tror inte att de vill vara bara en.

                      Jag har tre.
                      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                      Kommentar

                      Arbetssätt...