tigerbarbs ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    tigerbarbs ägg?

    Hejsan

    Ja har 8 stycken tigerbarber (blandade kön). en av dem ser lite tjock ut och undrar om dem blir lika tjocka som guppy eftersom den inte föder levande yngel. Sen undrar jag om man tydligt ser på växkterna när äggen har fastnat, tacksam för snabba svar

    Tack // Dennis
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    #2
    varför vill ingen svara? :'(

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ta't lite lugnt, vi är inte här 24-7.

      Så här står det (lite sammafattat) i "Odling av akvariefisk" av Helmut Pinter om tigerbarben:

      Odlingen av arten kräver något mjukare vatten, under 12 dH. Det är viktigt att vattnet är mycket klart vid leken, då ynglen är mycket känsliga för infusoriebildning. Odlingsakvariet skall vara åtminstone 25 liter. Parningen går till genom att hanen omslingrar honan, med sin bakkropp i en båge ovanifrån kring honans bakkropp. Hos tigerbarber går det väldigt snabbt.
      Artemia är ett idealfoder för ynglen, vilket de äter så fort de blivit frisimmande.

      Vidare: Rommen har inte särskilt bra vidhäftningsförmåga, så bästa bottensubstratet är singel av ärtstorlek (rommen ramlar lätt ner bland stenarna). Honan blir tjockare än hanen vid parning, när hon bär på rom, nästan dubbelt så tjock.
      Fiskarna leker helst i stark belysning, och det är en fördel om akvariet står i direkt solljus.
      Före parningen driver fiskarna ofta i flera timmar innan romkornen avges, 5-15 stycken åt gången. Den sker ofta bland de tätaste växterna. Ynglen hänger 3-4 dagar på växterna, och simmar fritt den 6:e dagen. Ynglen växer i etapper, och stannar ibland upp i utvecklingen. När ynglen är omkring 4 veckor gamla kan de föras ihop med de vuxna fiskarna.

      Så: Ja, de blir tjockare. Men så smälltjocka som guppyhonor vet jag inte.
      Och äggen lär synas på växterna, om de bara hänger kvar där...men det lär finnas lika många nere på bottnen. Dessutom finns viss risk för att någon vuxen fisk äter upp den.

      Hoppas det hjälpte något? Lycka till med tigerbarbsleken!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • HooFNaueR
        • November 2007
        • 142

        #4
        tack, jo de hjälpte ja får hålla koll på skvariet ^^

        Kommentar

        • bessa
          • October 2007
          • 266

          #5
          oj tack det viste jag inte mina baraber har börjat leka nu och det är många som är tjocka =)
          Katt +Fisk = Älskade

          Kommentar

          • HooFNaueR
            • November 2007
            • 142

            #6
            bessa, märker man när dem leker? eller visste du de för att dom var tjockare?... hoppas du svarar snart

            Kommentar

            Arbetssätt...