Guldfiskar räddade ur tömd damm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #31
    Ursprungligen postat av Azur
    Är du säker på salamandrarna?
    Grodor och framförallt paddor kan föröka sig i dammar med fisk, men salamandrar går bet. De brukar helt undvika såna vatten.
    Jag har för all del sett salamandrar i ett par hundra meter långt dike där det fanns en gädda som nån släppt i, men annars är det få undantag till regeln att där det finns fisk finns inga salamandrar.
    De brukade vara i min rodbåt.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #32
      Ursprungligen postat av Kramfors
      De brukade vara i min rodbåt.
      Då vet vi hur stor fångst du får på dina fisketurer då
      Eftersom salamandrar inte är där fisk är... hahaha vad långsökt lågt skämt*slår mej själv*
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #33
        Igår var jag och hälsade på mina firrar i dammen. Den blev precis rensad och putsad. Rätt mycket gojs, nerfallna löv och grenar som kom upp och får gödsla gräskanten. Gul iris blommar runt vattenbrynet, det är jättefint.
        Med upp i håvarna kom några fiskar, som har börjat färga ut runt stjärtfenor och ryggar.
        Jämfört med i april, då också några siktats har de börjat lägga ut på bredden och även höjden, men inte så mycket på längden.
        Vi ska provhåva lite senare i sommar för att se hur mycket fisk som överlevt vintern.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #34
          Mata eller inte mata, om det inte matas kan tillväxt och förökning begränsas av mattillgången, alltså kommer mängden fisk begränsas av någon grad av vad man skulle kunna kalla svält, ungefär som det fungerar i naturen när det saknas predatorer. Om det matas ordentligt kommer inte svält att hålla populationen nere, och då kommer fiskarna med största sannolikhet att föröka sig explosionsartat och växa snabbt, i slutändan kommer de att dö på vintern av syrebrist och eller förgiftning, ungefär så som det sker i en del övergödda sjöar ibland. Allt detta förutsatt att man inte tar ut guldfiskar ur dammen, och att inget annat håller populationen nere. Det är inte omöjligt att både svält och vinterförgiftning kommer att vara begränsande för populationen.

          Jag ansvarar för en damm på ca 600 m2, för två år sedan släppte jag i 6 st guldfiskar, som inte matas, den dammen har definitivt nått populationsmaximum, vi tar ut fisk ur den i sommar så det kommer inte att bli massdöd i vinter. De första ynglen som är 2 år gamla är över 20cm långa och kraftiga.

          I andra dammar, som inte är övergödda från början blir guldfiskar ofta iaf med tiden extremt dvärgväxta och rätt magra för det mesta, om man inte matar, många brukar de i vilket fall som helst bli om inte dammen är så liten och växtlös att alla ägg/små yngel äts upp, men det är väl knappast troligt i det här fallet.

          Även om Azur kan uttrycka sig en aning kategoriskt (vilket jag kanske också gör) så har inte jag sett att han uttryckt sig grundlöst, vi kan väl vara överens om att fisk sammantaget knappast kan ha en positiv inverkan för salamandrar, och när en damm börjar närma sig populationsmaximum med guldfisk lär salamandrar knappast föröka sig särskilt framgånsrikt i den dammen, även om de skulle försöka.

          Nu kanske jag framstår som väldigt fördömande angående räddningsauktionen, men det är inte min avsikt, bättre att odla guldfisk än stickmyggor.

          Om man vill undvika att populationen hålls nere genoom så långsamma dödsorsaker som svält och vinterdöd kan man mata vid behov och ta ut fisk vid behov, i en så pass stor damm alternativt tillsätta predatorer, typ ett stim mindre rovfisk, kanske guldid om dammen är djup nog för att de ska övervintra riskfritt. Tiden det tar för en fisk att dö när den blir uppäten kan nog normalt räknas i sekunder, eller delar därav, jämfört med dagar, veckor eller månader om den dör av svält eller vinterdöd.

          Kommentar

          Arbetssätt...