Guldfiskar räddade ur tömd damm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    Guldfiskar räddade ur tömd damm!

    Nu är jag så arg att jag nog mest påminner om en sådan där seriefigur, med ångmoln ur näsa och öron!!

    I en offentlig damm har man nämligen behagat tömma ur vattnet, sedan man tagit upp och flyttat de stora (förmodligen) koikarparna. Däremot lämnade man kvar sommarens yngel att dö en plågsam död. Det fanns lite vatten (snarare vätska) på botten, och enda anledning till det var att löv och dy och döda fiskar täppte till utloppet.
    Småfiskar på två, tre centimeter låg och sprattlade och kippade efter andan, i det stinkande vattnet.

    Det är tur att jag är småslarvig och inte ids tömma bilen ,för där fanns en plastbalja med lock, en pannlampa, mina stövlar, en akvariehåv mm.
    Så jag och en kompis har stått i nästan en timme och håvat fisk upp i baljan. Men vattnet var så fullt med dy att det inte gick att se fiskarna, trots att det var lika mycket fisk som vatten!! OBS! Ingen överdrift.

    Vi fick tag på ett par liter rent vatten att spä med, men de gick fortfarande inte att se.
    Till slut när vi inte fick tag på fler fiskar i dammbotten kånkade vi in baljan på en toalett, där vi insåg att fiskarna inte skulle överleva transporten till en ny damm, så vi stod och sköljde av dem under rinnande kallt kranvatten.

    Nu tror man ju att dessa fiskar ska vara så stressade att de borde dö av det, men tro det eller ej, när de fick komma ner i rent kranvatten, började de pigga på sig, och simma runt.

    Till slut åkte vi till en stor damm, som jag känner till ( ni förstår kanske att jag inte vill vara så detaljerad)
    Det är en naturdamm, kan man säga, säkert 40 meter lång, och tio meter bred med växter både i och runt dammen. den har strömmande vatten(långsamt) och fryser därför aldrig. Jag vet inte djupet, men jag har vatten i stövlarna allafall.
    Den som är ansvarig för dammen tyckte att det var jättekul med fiskar i, så nu simmar alla fiskarna vi räddade där. Ingen dog under transporten, och alla simmade raskt ut i sitt nya hem.

    Hur många fiskar tror ni nu att det var?
    Ja, fler än vi kunde räkna iallafall, men inte under 200,snarare 250.
    så det var inte så att det var de sista små som man inte fick fatt på, utan man har medvetet lämnat dessa fiskar att dö en plågsam död!!!

    Och det är klart, de var inte "guldiga" utan mer grönguldskimrande, kanske som viltformen ser ut. Men jag tycker att det är ett J---A sätt i allafall!!

    Men jag är så nöjd med att veta att de har fått en chans, det var värt att frysa fingrar och tår av sig för deras skull!

    Men jag vet vad jag skulle vilja göra med dammförvaltaren!!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Bra att du räddade fiskarna. Är dock lite orolig när du skriver att du släppte ut dom i en naturdamm - jag hoppas verkligen inte att denna damm har något utlopp till någon flod eller sjö för då kan de ge upphov till en del miljöproblem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Årets goda gärning... Räcker ett år minst...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Nej, Kjell, jag vet att man ALDRIG ska introducera nya arter i biotoper där de inte finns, t. ex. en sjö eller så.
        När jag skriver naturdamm är det för att särskilja deras nya damm från deras gamla som är gjuten i betong.
        Den här dammen har byggduk som underlag, och är i "fas" med omgivningen, ingen kant av sten eller betong.
        Det är gräs ner till vattnet, det står träd runt om, så det kommer ner lite löv, och jord och annat som gör att det nog är ett bra kretslopp i den. Vattnet är klart och friskt, det är olika undervattensväxter.
        Vi släppte i dem vid en matta av växter som är ganska raka, vi såg i pannlampans sken att de minsta sjönk ner mellan stänglarna, och stod och avvaktade 10 minuter innan de simmade lite vidare. De största ( tre stycken var decimetern långa) försvann rakst ut på djupare vatten.
        Jag tror att det var bra att släppa i dem i mörkret eftersom de då bör vara skyddade för predatorer, tills de har hittat gömställen mm.
        Min kompis tycker att vi ska mata dem, men det tror inte jag, även om folk säkert har matat fåglar och även fiskar med bröd i den offentliga dammen. Jag tror att de har instinkter nog att söka sin mat själva eftersom det finns så mycket olika växter i dammen.
        Ni som har mer erfarenhet får gärna komma med tips!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Slutet gott allting gott, men jag vill verkligen understryka det där: släpp ALDRIG ut fisk i fisktomma naturliga dammar!

          Framförallt salamandrar har mycket svårt med fortplantningen om det finns fisk i dammen, och utplanteringar av fisk och kräftor är, tillsammans med utdikning, de värsta hoten mot dem.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Ursprungligen postat av Mumin
            Till slut åkte vi till en stor damm, som jag känner till ( ni förstår kanske att jag inte vill vara så detaljerad)
            Det är en naturdamm, kan man säga, säkert 40 meter lång, och tio meter bred med växter både i och runt dammen. den har strömmande vatten(långsamt) och fryser därför aldrig. Jag vet inte djupet, men jag har vatten i stövlarna allafall
            Att dom bara lät fisken ligga kvar och dö är ju väldigt dåligt. Är det en kommunal damm kanske hade varit något för en tidning att skriva om...
            Dammen dom släpptes ut i hade strömmande men långsamt vatten skrev du. Vattnet kan ju inte gå upp i rök om den fylls på?
            Annars hoppas jag verkligen att inte salamandrar mm som nämnts finns i dammen.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Nej ,vattnet går inte upp i rök, det finns en cirkulationpump för att vattnet inte ska stagnera och börja lukta illa.

              När jag skrev det första inlägget var jag urförbannad(det kanske märks! så jag tänkte aldrig på att nämna detta med främmande arter i svenska biotoper. Men jag är biolog i botten, så detta sitter i ryggmärgen. Jag känner växtnissar som år runt med frön i fickorna och skvätter iväg dem där de tycker att de BORDE finnas. Fullkomligt förkastlig, man vet aldrig vad som finns på en plats och inte tål mer konkurrens.

              Så nej, jag är alldeles övertygad om att det inte finns salamandrar i den här dammen. När jag har inventerat olika områden har jag hittat sådana i helt andra sorters pölar och dammar. Det brukar vara soligare, så att vattnet blir varmare, vegetationen brukar vara annorlunda, både i och omkring vattnet.
              Nu var det ett tag sedan jag var ute och just inventerade, men jag har aldrig fått den associationen vid den aktuella dammen. Annars brukar jag snoka runt efter sånt som jag tycker att jag borde kunna hitta på olika platser. Det är därför jag alltid har stövlarna i bilen.

              Den här dammen är byggd för människors skull, därav den lilla bron, de skuggande träden, de små bänkarna och cirkulationspumpen. Det har en gång för länge sedan funnits inplanterad karp.

              Men det är verkligen jättebra att Kjell och Azur tar upp detta, det är en mycket viktig fråga. Förhoppningsvis har jag stött på undantaget från reglerna, men om nu nån annan skulle tröttna på sina dammfiskar.....(Konstiga tanke!!)

              Så tack för svaren, stödet, nu har jag slutat ånga av ilska, det är verkligen fantastiskt att det finns så många engagerade och kunniga människor på detta forum. Jag blir alldeles varm i hjärtat!
              Nu är det dags att välta ner i snarkofagen ovch bli varm om tårna också.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Trevligt säger Aircut64 men undrar bara hur dom ska få mat...

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  De som sköter deras nya damm förstås, de blev nästan lika upprörda som jag. De är helt införstådda med att fiskarna ska skötas, förstås.
                  Men både de och jag är rookies på dammskötsel, så ni lär få se att antal frågor här från mig.
                  Vilken mat ska de ha just nu och i vilken mängd?
                  Går man på dammstorlek eller fiskmängd?
                  Eftersom de kommer från en damm utan uppvärmning och deras nya damm aldrig har bottenfrusit hittills, pga pumpen, utan det har alltid varit en liten syrelucka i isen, har jag utgått från att de kan övervintra i dammen. Rätt eller fel?
                  Alternativet hade ju som sagt varit kvävningsdöden i slam och dy.

                  Min lokala zoohandlare hade koikarpar i affären sist jag var där, så dit ska jag i dag!
                  Alla synpunkter och tips är välkomna.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • haggan
                    • October 2004
                    • 246

                    #10
                    De behöver ju inte matas om vattnet är kallt. De klarar väl vintern om det bara finns ett hål i isen.
                    Så fruktansvärt att lämna små fiskar så där...
                    Fortfarande en dum nybörjare
                    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Liten reality-check: Guldfiskar får alltså enorma mängder yngel. Det kan utan vidare ha varit tusentals småguldfiskar i dammen som tömdes; jag håller med om att de borde ha sett till att guldfiskar de inte ville ha dog snabbt, men de kan helt enkelt ha överväldigats av mängderna. Man kan också minnas att "lämnas att dö" är hur nästan alla de hundratusentals tonnen kommersiellt fångad fisk dör.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Liten reality-check: Guldfiskar får alltså enorma mängder yngel. Det kan utan vidare ha varit tusentals småguldfiskar i dammen som tömdes; jag håller med om att de borde ha sett till att guldfiskar de inte ville ha dog snabbt, men de kan helt enkelt ha överväldigats av mängderna. Man kan också minnas att "lämnas att dö" är hur nästan alla de hundratusentals tonnen kommersiellt fångad fisk dör.
                        Du är realistiskt grym... Vi kan väl få ha våra romantiska flosker för oss ett tag... Det var väl jätterart att rädda alla bebisarna undan döden...

                        Hur ofta ska man mata dammfisk då??
                        På vintern???
                        Övervintring om det inte bottenfryser och är hål i isen??
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          När det går under ca 10grader kan man sluta mata
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            När det går under ca 10grader kan man sluta mata
                            Tack då vet vi det. Jag antar att man då börjar mata i vår när vattentempen stiger till 10 grader och över.
                            Ska försöka läsa in mig på så mycket som möjligt om koi och dammar.

                            Jag var ute och kollade i dammen idag, inga döda fiskar som flöt.

                            Min man var rätt glad att han slapp snabbgräva en damm i trädgården i går kväll, men han gav mig en lysande idé.......
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • daemon
                              • February 2007
                              • 75

                              #15
                              Mycket god gärning.
                              Jag skulle ha gjort det samma.
                              Är aldeles för blödig när det gäller djur.
                              Men kann även ta de svåra besluten när det behövs.
                              Som sagt du gjorde vad du kunde och räddade livet på krakarna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...