Blanda dvärgrasboror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sniff
    • January 2007
    • 58

    Blanda dvärgrasboror?

    Jag har fem Boraras maculatus, men har letat efter fler på alla möjliga ställen, Södermalms akvarieaffär, Akvarielagret o.s.v. Men det finns bara Boraras merah och Boraras briggitae överallt. Nu undrar jag vad ni tror om att pytsa i tio merah eller "birgittor"? Skulle de kunna stimma ihop eller kommer allt bara bli konstigt?
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    De blandar sig snällt med varann - iallafall gör mina Mehra och Brigittae det!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • BengtO
      • May 2005
      • 216

      #3
      B.maculatus finns på S-malmsakvarieaffär.

      Kommentar

      • Sniff
        • January 2007
        • 58

        #4
        Jag har varit på Södermalms akvarieaffär ett par gånger sista månaderna, det är min absoluta favoritbutik eftersom jag gillar små, roliga fiskar. Men just då har han inte haft några inne. Otur! Det känns lite långt att åka från Uppsala, kanske att det blir en blandning ändå... Tack för svaren!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är inte korsningsrisk?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Tror faktiskt inte de korsar sig. Tror att grossisterna brukar blanda ihop arterna och sälja dem lite hur som helst också så köper man brigittae kan man få med några merah och så.

            Kommentar

            • BengtO
              • May 2005
              • 216

              #7
              mmm, vad gäller merah och brigittae så kommer de ofta blandade även om butiken beställer bara den ena. Då är det inte helt lätt att se skillnad. Dessutom vet jag ännu ingen som odlat dessa två arter i Sv. De övriga tre odlas ganska enkelt. De brigittae jag plockat ut har samtliga blivit hanar, har studerat flera hundra i butik och aldrig sett en 100% hona (jämfört med div odlingsartiklar). Merah har jag inte hittat någon odlingrapport om och de jag hållit har aldrig visat fortplantningsbeteende och påminner jämfört med övriga arter om dess honor. Jag har nu satt en B.b hane och B.m hona till lek, får se vad som händer.

              Kommentar

              • Sniff
                • January 2007
                • 58

                #8
                Hmmm, korsningsrisk har jag inte ens tänkt på. Det ska bli intressant att höra om det blir något resultat av ditt experiment BengtO! Om jag blandar och de mot förmodan korsar sig så kommer de i alla fall inte spridas vidare.

                Men nu blev jag förvirrad när ni skrev att m och b var svåra att skilja på, har inte merah prick och brigittae rand?

                Och när du skrev att de övriga tre var lätta att odla, vilka tre menade du? Maculatus vet jag är lättodlad, men vilka andra? Urophthalmoides och...?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Mamma Mia - hade inte du fått yngel på brigittae?
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sniff
                    Hmmm, korsningsrisk har jag inte ens tänkt på. Det ska bli intressant att höra om det blir något resultat av ditt experiment BengtO! Om jag blandar och de mot förmodan korsar sig så kommer de i alla fall inte spridas vidare.

                    Men nu blev jag förvirrad när ni skrev att m och b var svåra att skilja på, har inte merah prick och brigittae rand?

                    Och när du skrev att de övriga tre var lätta att odla, vilka tre menade du? Maculatus vet jag är lättodlad, men vilka andra? Urophthalmoides och...?
                    och B.micros. När man ser en blandad sändning av tex B.b, finns det ofta ett antal fiskar som inte är så solklara att veta vilken art det är.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av BengtO
                      och B.micros.
                      Det finns dessutom obeskrivna arter som kan förekomma i handeln, Boraras sp. "Petch Noi" och Boraras sp. "South Thailand", och det finns säkert fler kvar att upptäcka.

                      När man ser en blandad sändning av tex B.b, finns det ofta ett antal fiskar som inte är så solklara att veta vilken art det är.
                      Japp, det kan jag skriva under på. Särskilt när det, som alltid verkar vara fallet, är mycket unga fiskar.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #12
                        Absolut: Mehra har prick, Brigittae streck. Mehra är också en anings större

                        Azur: nix de ynglen var ju erythromicron, jag visste inte förrän senare vad de var...


                        Ursprungligen postat av Sniff
                        Men nu blev jag förvirrad när ni skrev att m och b var svåra att skilja på, har inte merah prick och brigittae rand?
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        Arbetssätt...