Vad kan jag göra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Phocahontas
    • December 2006
    • 31

    Vad kan jag göra!

    Min mormor har tre akvarium, ett 65 liter, ett 175 liters och ett 350 liters. I 65 litern har hon just nu en massa Ancistrus yngel, runt 20-30 stycken i alla fall + en av föräldrarna och två guldfisk/slöjstjärts yngel på ca 5 cm. I 175 liters tanken är det ännu fler Ancistrus yngel, 50-60 st, och fem guldfisk yngel på ca 5 cm. Sen kommer vi till 350 liters akvariumet då...Har i har hon 4 guldfiskar på ca 15 cm, 8 slöjstjärtar, 1 på dryga 30 cm och dom andra är runt 15 cm. Sen har hon 2 stora malar som jag inte vet vad dom heter, chokladmalar kallar hon dom, som är dryga 30 cm, och 5 Ancistrus som är dryga decimetern. Som om det inte var nog så fick hon fler med sig hem efter fiskarnas semester.

    Varje sommar så flyttar alla guldfiskar och slöjstjärtar till min mosters damm i deras sommarstuga och där är väl dom i ca 3 månader. Dom växer sig väldigt stora och feta där kan jag lova. När dom kom tillbaka i höst här så var det med 11 mört (!) yngel som min kusin hade fångat. Dom bor nu i akvariumet också och verkar faktiskt må ganska bra.

    Jag mår illa bara av att tänka på dessa stackars fiskar, det är så överbefolkat så det är hemskt att se. Och fler blir det hela tiden för dom är ganska bra på att yngla av sig. Mormor har ingen större kunskap om fiskar och lyssnar absolut inte när man försöker att prata med henne. Byter vatten det gör hon ungefär 1 gång om året till exempel och då byter hon allt på en gång. Hon har ingen, eller väldigt liten, kunskap och vägrar att lyssna på en.

    Så vad gör jag?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lär henne surfa runt på Zoopet.

    Jag tror ändå att hennes fiskar har det bättre än på andra ställen, hon har ändå ett hyfsat stort kar för guldfiskarna då de inte är så jättestora än så länge. Det finns de som har 15 cm:s guldfiskar i 60 liters kar över vintern, och det är ingen höjdare.
    Skulle vattenvärdena vara dåliga skulle det inte finnas så många Ancistrus där i, då de är känsliga mot dåligt vatten och syrebrist.
    Du kan ju försöka hjälpa henne att byta vatten lite oftare så har ni en anledning till att umgås med.

    Vad som bör göras med mörten är svårt att säga, men personligen skulle jag släppa tillbaka dem där de fångades.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Phocahontas
      • December 2006
      • 31

      #3
      Jag har gett förslaget tillbaka mörten men fick då höra att dom klarar sig inte i sjön för dom är ju van att få maten serverad. Jag tycker ju att mat finns överallt i sjön men...Sen så var det ju ändå OMÖJLIGT att släppa tillbaks dom nu då det var så kallt i sjön.

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Alltså det är så himla synd när vissa inte förstår Man blir ju förbannad !

        Har hon för litet kar så ska hon inte skaffa fler fiskar och hon måste byta vatten minst en gång i veckan eftersom guldfiskar skitar ner så mycket!
        Djurplågeri det är vad hon håller på med tycker jag :P ska man ha husdjur så ska man veta exakt hur dom vill ha det innan man ska skaffa dom. Vet man inte och om man inte är redo så är man helt enkelt inte det och borde suga i sig lite mer kunskap om husdjuret!

        Försök fixa till henne och om hon inte vägrar så får du ta i hårda rösten !

        Kommentar

        • Verbal-slaughter
          • June 2007
          • 272

          #5
          sälj fiskarna? inte alla men tills de inte är så mycket O_o

          Kommentar

          • Phocahontas
            • December 2006
            • 31

            #6
            Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
            sälj fiskarna? inte alla men tills de inte är så mycket O_o
            Det går hon inte med på...Sparar alla yngel hon får, så det blir bara fler och fler...Känns hopplöst att ens försöka länge. Har funderat på att kontakta djurskyddsinspektören och se vad som händer men det är en sista åtgärd.

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #7
              Du borde göra det ffs

              Kommentar

              Arbetssätt...