ihjälslagen silverhaj?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarl&Petra
    • October 2007
    • 2

    ihjälslagen silverhaj?

    Vi har nyss startat igång vårt akvarie med 10 guppys, 5 silverhajar, 3 ancistrusar och 2 sniglar. Fiskarna har vi haft ca en vecka och vi köpte just de sorterna och mängderna på akvarieaffärens inrådan. Akvariet är 100 l stort. Igår började en av silverhajarna att bete sig underligt, fick nåt som såg ut som panik och simmade i full fart upp mot ytan och hoppade rätt in i "takglaset". De har hela tiden simmat upp och ner längs med rutorna men verkat både pigga och friska. Idag hittade vi tre av silverhajarna döda, kan de ha vantrivts och slagit ihjäl sig mot rutorna i ett försök att fly? Har förstått att de egentligen vill ha mycket sörre akvarie, hade vi vetat det hade vi aldrig köpt dem, men naiv som man är trodde man ju att de i fiskaffären var experter De är ca 6 cm långa. Är de sjuka på något vis? De sista två silverhajarna ligger nu stilla nån cm från botten och är jätteslöa och deras ryggfenor har även blivit lite rödaktiga. Övriga fiskar verkar må toppen. Ska ta mig iväg imorgon det första jag gör och köpa vattentester. Vi är nybörjare på det här så svara gärna utförligt! Tack så mycket!

    Petra & Jarl
    Senast redigerad av Jarl&Petra; 24 October 2007, 18:15.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hallå och välkommen till zoopet

    hur länge har ert akvarium varit igång?...det var lite för mycket fisk i i ert 100 l akvarium....jag tror på att den måste ha blivit riktigt skrämd av någon eller något eller så kan du har råkat ut för någon förgiftning?...det är vad jag tror men där finn andra som nog kan hjälpa dig mer med detta.

    håller tummarna för dina fiskar!
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Jarl&Petra
      • October 2007
      • 2

      #3
      Akvariet har varit igång ett par timmar längre än fiskarna varit i, också det på inrådan av killen i fiskaffären, han sa att systemet inte kan komma igång utan att man har fiskar i.. Har förstått att det råder delade meningar om den saken... hade i bakteriekultur och vattenberedning...

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Jarl&Petra
        Akvariet har varit igång ett par timmar längre än fiskarna varit i,.
        Det är det som är problemet
        Jag hade börjat med 2 fiskar och sen efter 1 månad utökat med ytterliggare 2 st.
        Byt 30% av vattnet och ha i nitrivec .
        Köp även nitrittest och kolla vattenvärdena varje dag ,du har på tok för många firrar (jäkla affärsbiträde)
        / dtoppen /

        Kommentar

        Arbetssätt...